Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 KVK Impact Award

Wij hebben verstand van mest

Denken in oplossingen

Of hij als jochie al een passie voor mest had? Ja, zegt Rick Elling van JOZ. 'Het is práchtig om oplossingen voor mest te bedenken.' Dat heeft hij niet van een vreemde. Zijn opa was in 1948 één van de eersten die het leven van boeren wilde vergemakkelijken door slimme oplossingen te bedenken voor dat bijproduct waar anderen hun neus voor ophalen. Hij bedacht een mechanisch aangedreven mestschuif.

Mestrobot die tegen een stootje kan

De mestrobot van JOZ is daar een logisch gevolg op, zegt Elling. 'Al in 1998, in de tijd dat ineens alles op boerderijen werd geautomatiseerd, hadden we het idee. We beseften dat zo'n robot die mest opruimt wel tegen een stootje moest kunnen: koeien wegen 600 tot 800 kilo. Als die de robot een trap geven, of er bovenop gaan zitten, moet die niet meteen kapot zijn. De mestrobot moest het dierwelzijn bovendien bevorderen.'

Wij hebben verstand van mest. Punt.

Toen de mestrobot er eenmaal was, moest de markt overtuigd worden. Het hielp dat potentiële klanten JOZ kenden als specialist in mest-oplossingen. 'We zijn er nooit andere dingen bij gaan doen, want wij hebben het idee dat je niet overal verstand van kan hebben. Wij hebben verstand van mest. Punt.'

Markt overtuigen

Toch lukte het de mestspecialist niet meteen om de markt warm te krijgen voor de mestrobot. 'Nee, niet omdat agrariërs behouden zouden zijn, want dat is echt een vooroordeel. Je hebt in onze sector ook gadgetgekken die altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben. Iedereen zag de noodzaak wel, maar ze waren er niet van overtuigd dat het echt werkte.'

Gebruikers worden ambassadeur

Gevolg: een matige verkoop in de beginjaren. 'Het ging pas echt lopen toen de eerste gebruikers als ambassadeurs gingen optreden. We hebben potentiële klanten naar die eerste gebruikers gestuurd met de boodschap: ga daar zelf maar kijken en vragen hoe het werkt. Je kunt je vertegenwoordigers wel laten zeggen dat het een prachtproduct is, maar het werkt veel beter als gebruikers dat doen. Het ging echt lopen toen de vakbladen ook nog eens enthousiast waren. Begin dit jaar vierden we de duizendste verkoop. Sindsdien hebben we er al weer ruim 200 verkocht.'

Lean manufacturing

Die snelle groei zorgde voor een nieuwe uitdaging. Zeker toen een grote melkmachineleverancier liet weten jaarlijks tussen de 250 en 500 robotten te willen aanschaffen. 'We hebben intern maatregelen moeten nemen om die aantallen aan te kunnen. In het begin maakten vier mensen de robot van het begin tot het eind. Dat liep niet meer. We zijn de lean manufacturing methode van Toyota gaan gebruiken: de robot wordt nu in drie fases compleet opgebouwd, waardoor de arbeidstijd is afgenomen. Ja, we blijven leren, want we willen blijven innoveren.'

MKB Innovatie Top 100

In 2010 behaalde JOZ met de innovatieve mestrobot de derde plaats in de MKB Innovatie Top 100.

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact