Ontwikkelingskansen dankzij solartechnologie
Opladen telefoons in ontwikkelingslanden
Wat de mensen bij Power Research Electronics drijft? Het antwoord is simpel, zegt directeur Menno Kardolus: de drang naar succes. Dus zoeken ze in Oosterhout elke keer weer naar dat gat in de markt. Of het nu gaat om LED-lampen of mobiele telefoons: elke keer zoeken ze naar nieuwe innovaties in de markt. 'We weten met z'n allen dat wereldwijd heel veel mobiele telefoons worden verkocht. Maar voor veel mensen in ontwikkelingslanden is het opladen nog steeds heel lastig. Dan weet je dat je een hele grote markt te pakken hebt als je dáár een oplossing voor vindt.'
Zonnecel in mobiele telefoon
Die oplossing: solar laadtechnologie op basis van één enkele zonnecel geïntegreerd in mobiele telefoons. En natuurlijk, beaamt Kardolus, dan is het hartstikke mooi als je met die technologie heel veel mensen nieuwe perspectieven kunt bieden. 'Nu gebruiken mensen in ontwikkelingslanden telefoons om te bellen. Maar die telefoons bieden die mensen ook kans om zich te ontwikkelen. Straks kunnen ze de Wall Street Journal lezen op hun mobieltje. Dankzij onze technologie.'
Marketingstrategie
Na tien maanden zijn er meer dan een miljoen in omloop. Dat klinkt mooi, maar Kardolus spreekt pas van een succes als er 50 miljoen mobieltjes met in Oosterhout ontwikkelde technologie op de markt zijn. 'We zitten dus pas op twee procent van waar we naartoe willen. Dit is pas het begin. Echt, we spreken pas van een hit als er 50 miljoen in omloop zijn.' Om dat voor elkaar te krijgen werd de technologie in licentie gegeven aan de Chinese telefoongigant ZTE. 'Technologie is één ding, maar uiteindelijk heb je markt nodig. ZTE is heel sterk vertegenwoordigd in Afrika, China en Zuid-Amerika. Precies de landen waar ze zitten te wachten op mobieltjes met solar.'
Zakendoen in China
Het is bijzonder zakendoen in China, zegt Kardolus. 'Chinezen staan natuurlijk bekend om hun drang om alles te kopiëren waar geld mee te verdienen is. Dat hebben ze ook absoluut geprobeerd met onze technologie. Maar gelukkig is die zó sterk dat ze het moesten opgeven en voor ons kozen.' En dan zijn er ook nog die totaal andere normen en waarden in het Chinese zakenleven. 'Gelukkig heb ik er gewoond, en ken ik de mores. Nederlanders willen alles snel-snel, maar dat werkt daar niet. Je moet geduld hebben en aan een relatie werken. China is een overlegcultuur: daar moet je tegen kunnen. Forceren is dodelijk, want als je in een meeting een deal probeert af te dwingen, dan word je totaal niet begrepen.'
Menno Kardolus van Power Research Electronics