Kromkommer, 38e plaats KVK Innovatie Top 100 2019
Weg met verspilling van kromme groente en fruit
Vijf jaar bestaan ze inmiddels, de sociale onderneming Kromkommer uit Utrecht. Een bedrijf met een missie en met gestaag succes. Onlangs werden ze zelfs uitgeroepen tot Game Changer van het jaar. Kromkommer streeft naar een structurele verandering in de hele voedselketen. Ze redden vorig jaar 60.000 duizend kilo kromme groente maakten er soep van. Maar ze willen vooral ook anderen aanzetten om anders te kijken naar de kwaliteit van groente en fruit.
Geen eenheidsworst
Kromkommer werkt samen met de hele sector. “Kromkommer gelooft dat kwaliteit zou moeten staan voor een vers, veilig en lekker product. Niet voor uiterlijke perfectie en uniformiteit. De natuur maakt tenslotte geen eenheidsworst”, aldus mede-oprichter Chantal.
Ludieke acties
Ongeveer vijftien procent van het groente en fruit wordt verspild omdat het niet mooi genoeg zou zijn of omdat er simpelweg teveel van is. Het bedrijf vraagt aandacht voor deze voedselverspilling op een ludieke manier. Zo kreeg een stapel van honderden kilo’s kromme pastinaken een prominente plek op het Haagse Binnenhof en stond er op de Dam een container met 7000 kilo kromme courgettes. De warme zomer van vorig jaar heeft het onderwerp hoger op de agenda gekregen. In de Tweede Kamer is de ‘KromMotie‘ aangenomen: de motie die de regering verzoekt om zich op Europees en landelijk niveau in te zetten voor het schrappen van de cosmetische eisen voor groente en fruit.
Ambitieus
Het bedrijf is het internationale pad op geslagen met haar Kromme groente en fruit speelgoed en is bezig met een lespakket voor basisscholen. Ook wonnen ze al diverse prijzen zoals de Business Award for Sustainable Entrepreneurship 2018 van Wageningen University & Research.