Minder water meer groei met de TerraSen
Dacom wint MKB Innovatie Top 100 2011
Het Drentse bedrijf Dacom mag zich met de TerraSen, een vinding waarmee boeren tot 50 procent water kunnen besparen, de winnaar van de 6e MKB Innovatie Top 100 noemen.
TerraSen meet bodemvocht
De TerraSen is een sensor waarmee bodemvocht kan worden gemeten op verschillende dieptes. Dacom zet de gegevens om in een advies voor boeren: de computer rekent uit hoeveel water gewassen nodig hebben voor optimale groei. Dat kan fikse waterbesparingen opleveren, in Tunesië bleken boeren met 50 procent minder water toe te kunnen.
Bodemsensoren bestaan al langer, maar niemand had de data nog omgezet naar adviezen. Jan Hadders, oprichter van het bedrijf Dacom, is zelf voormalig akkerbouwer. Hij begrijpt wat boeren nodig hebben. Dochter Janneke, directeur en mede-eigenaar van Dacom: "Met nieuwe technieken wil Dacom boeren gedurende het groeiseizoen adviseren wat ze beter kunnen doen. Op gebied van bemesting, bespuiting en nu dus ook bewatering".
Duurzaamheid
Door de uitvinding van TerraSen is de omzet van Dacom met 35 procent gestegen. "Inmiddels moet elke serieuze organisatie een beleid hebben op het gebied van duurzaamheid. Wij passen perfect in dat plaatje, de bodemsensor is een gouden greep geweest."
Lassen zonder naden en E-factureren en betalen via e-mail
De tweede plaats ging naar 3D Metal Forming uit Lelystad, dit bedrijf ontwikkelde een slimme manier om te lassen zonder naden en kan hiermee een impuls geven aan de regionale bedrijvigheid in Flevoland. De derde plaats was voor AcceptEmail uit Amsterdam, dit innovatieve bedrijf bewijst met E-factureren en betalen via e-mail dat Nederlandse mkb-bedrijven ook op het gebied van diensteninnovatie veel kunnen betekenen.
Succesvolle innovaties
Alle innovaties zijn beoordeeld op impact voor de branche en samenleving, originaliteit, verkrijgbaarheid en gerealiseerde omzet en groeipotentie. De ranglijst geeft een goed beeld van de innovatieve kracht van het mkb.
MKB Innovatie Top 100
Aan de MKB Innovatie Top 100 is bewust geen prijs verbonden. De kracht van het initiatief is te laten zien waartoe het MKB in staat is. Zij maken het verschil en kunnen de economie aanjagen met vernieuwingen.