Altijd de juiste zeekaart aan boord
ENC-Track, het eerste post-paid management systeem ter wereld
Soms zit de concurrentie niet bepaald te wachten op een innovatie. Bij Datema -wereldberoemd bij iedereen met zeebenen- weten ze er alles van. Het in 1955 opgerichte bedrijf uit Delfzijl maakte naam als leverancier van scheepskaarten op papier. Maar ook op het gebied van Electronic Nautical Charts (ENC) is Datema een grote jongen. En op dat gebied bedacht het bedrijf een kostenbesparende en veiligheidsverhogende innovatie: ENC-Track, het eerste post-paid management systeem ter wereld.
Tracker houdt bij welke kaart gebruikt wordt
Bij bestaande conventionele chart management systemen, moet voorafgaande aan een reis worden bepaald welke route gevaren gaat worden en welke ENC's daarvoor nog moeten worden aangeschaft. Pas na ontvangst van de benodigde codes kunnen de ENC's gebruikt worden.
Dat moest anders, vonden ze bij Datema. Schippers krijgen de beschikking over een volledige wereld-set ENC's, waarna een tracker bijhoudt welke gebruikt worden -en alleen dáárvoor moet betaald worden. Schippers hebben bovendien in noodsituaties de beschikking over alle ENC's, en kunnen daardoor moeiteloos de koers verleggen. En da's ook nog eens veiliger.
Harde strijd om de markt
De Nederlandse innovatie riep echter weerstand op bij United Kingdom Hydrographic Office, lid van een overkoepelende club van kaartproducenten. 'Zij hebben allerlei systemen van betaling vooraf op de markt gezet, terwijl wij klanten juist achteraf laten betalen. Ze proberen hun markt te beschermen,' zegt Ronald de Boer van Datema. 'Het gevolg is een harde strijd met allerlei instanties om fiat te krijgen, want in contracten van leveranciers staat in de kleine lettertjes dat vooraf voor kaarten betaald moet worden. Daarom is het ze gelukt ons voorlopig op hold te zetten.'
Dat betekent niet dat ze stilzitten in Delfzijl. 'We hebben een aantal trials bij klanten lopen, en die zijn razend enthousiast. We kunnen niet wachten om commercieel los te gaan. Want ja, het voelt allemaal alsof je het ei van Columbus hebt bedacht, maar de markt niet op mag omdat anderen er niet aan willen. Maar het gaat er van komen, want de overige kaartenleveranciers zien in dat het een ideaal distributiemodel is.'
Ronald de Boer van Datema Delfzijl