XYZ Dynamics, 31e plaats KVK Innovatie Top 100 2021
Elektrische oplossing voor bestelwagens
Elektrisch personenvervoer groeit hard, maar het commerciële vrachtvervoer – dat juist veel CO2 uitstoot, loopt achter. XYZ Dynamics wil de energietransitie versoepelen en heeft daarom de AxLectric ontwikkeld. Daarmee kunnen zowel bestaande als nieuwe “chassis-cabinevoertuigen” (bestelwagens) in het meubel- en voedseltransport ook elektrisch worden gemaakt.
Dat voor commerciële voertuigen nog geen goede oplossing bestond heeft meerdere oorzaken. Autofabrikanten kunnen niet snel genoeg omschakelen en de batterijtechnologie voor deze voertuigen is meestal ontoereikend waardoor de actieradius te beperkt blijft. Wie over een grote vloot beschikt, heeft een enorme elektrische infrastructuur nodig om de wagens te voorzien van voldoende energie. Toch zal ook deze sector moeten verduurzamen. De functionele oplossing van XYZ Dynamics biedt daarom uitkomst. Deze innovatie is om meerdere redenen uniek. Het is een batterij-wisselsysteem (zoals ook in heftrucks wordt gebruikt). Hierdoor gaat geen operationele tijd verloren aan de batterij opladen. De wissel voert een operator met een vorkheftruck in vijf minuten uit.
Goede actieradius
Laden kan over een langere periode gebeuren, waardoor wagenparkeigenaren geen hoge investeringen in de infrastructuur hoeven te doen. Het batterij-wisselsysteem biedt het voordeel, dat de benodigde actieradius (180 kilometer op één enkele batterijlading, met een topsnelheid van 90 kilometer per uur) wel wordt gehaald.
Hoge capaciteit
Het batterij-wisselsysteem is ook uniek omdat het over een hoog vermogen beschikt, waardoor het tegelijkertijd zou kunnen fungeren als energieopslagmodule. De vervoerder hoeft niet te vrezen dat het laadvermogen afneemt, want het voertuig krijgt met deze “elektrische retrofit aandrijflijn” juist een lager gewicht.