Spooronderhoud en software
Dual Inventive maakt werken aan het spoor veiliger
Het werken aan het spoor kan veiliger en efficiënter. Met die gedachte begon Eric Groenen in 2007 samen met twee compagnons het bedrijf Dual Inventive. Nu worden hun innovatieve 'kortsluitlansen' gebruikt in Nederland, Engeland en België. Het personeelsbestand is gegroeid, het productassortiment is uitgebreid. Dual Inventive heeft grootse plannen.
Veiligheid voor baanwerkers
Meer veiligheid voor baanwerkers en meer efficiëntie bij onderhoud aan het spoor, dat zijn de doelstellingen van Dual Inventive uit Udenhout. Het bedrijf ontwikkelt en produceert hiervoor innovatieve technologische oplossingen. En met succes. Hun 'kortsluitlansen' voldoen als enige aan de hoogste veiligheidseisen en worden al in Nederland, Engeland en België ingezet.
Kortsluitlans
Directeur Eric Groenen van Dual Inventive, al jaren werkzaam in de spoorvernieuwing, legt het principe van de kortsluitlans uit: "Het spoorwegnet is verdeeld in verschillende gebieden, blokken genaamd, die elk beginnen met een sein. Rijdt een trein een blok in, dan ontstaat er via de assen kortsluiting tussen de twee rails. Het systeem weet hierdoor dat het blok bezet is en zet het sein op rood: het blok is nu afgesloten voor andere treinen. De kortsluitlans bootst de aanwezigheid van een trein na en veroorzaakt ook kortsluiting, dus het sein springt op rood. Zo ontstaat op een hele efficiënte manier een veilige omgeving voor baanwerkers."
Van uur naar seconden
Het aanbrengen en verwijderen van traditionele veiligheidsmaatregelen duurde in totaal een uur. Bij een eenmaal geïnstalleerde kortsluitlans die op afstand schakelbaar is, bedraagt die tijd slechts enkele seconden. De winst: spooraannemers houden meer tijd over voor het daadwerkelijke onderhoud en Prorail heeft het spoor langer beschikbaar om treinen te laten rijden. Dat komt goed van pas op het druk bezette spoorwegnet.
Goedkeuring
Dual Inventive kan de kortsluitlansen pas aan haar klanten, de spooraannemers, verkopen na goedkeuring door de spoorwegbeheerder. In Nederland, Engeland en België is die goedkeuring inmiddels verkregen. De lans van Dual Inventive is zelfs de enige die ook gebruikt mag worden op de Betuwelijn, waar de spanning op de bovenleiding ruim tien keer zo groot is als normaal.
Toekomst
In de eerste drie drie jaar van hun bestaan heeft Dual Inventive veel bereikt: het personeelsbestand is gegroeid en het productassortiment is uitgebreid met onder andere op afstand bestuurbare kortsluitlansen en een management informatiesysteem. Een nieuw product, waarbij de techniek van de op afstand schakelbare lans in een dwarsligger is verwerkt, heeft Dual Inventive de tweede prijs opgeleverd bij de Innovation Award op de Rail Tech Europe 2011.