Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 KVK Impact Award

Duurzaam 'groen' lettertype Ecofont verovert de wereld

Internationale samenwerking

Ecofont voor iedereen! De ambitie van de winnaar van de MKB Innovatie Top 100 kent geen grenzen. Om zakelijke klanten wereldwijd tot 50% zuiniger te kunnen laten printen, moeten nog wel wat hindernissen worden genomen. Internationale samenwerking gaat hiervoor zorgen.

Een font dat er uitziet als gatenkaas, maar alleen als je er een vergrootglas boven houdt. Onze hersenen negeren de gaatjes, voor het gewone oog leest de letter als normaal. Alleen de printer merkt het verschil: die heeft tot 50% minder inkt of toner nodig. Dat scheelt aanzienlijk in kosten en ecologische voetafdruk.

Iedereen houdt van Ecofont

"Vier jaar geleden bedachten we het gaatjesprincipe", vertelt Alexander Kraaij, oprichter van Ecofont. "Inmiddels hebben ruim 3 miljoen mensen het gratis gedownload en het doorgestuurd naar een veelvoud van vrienden en bekenden. Op basis van gebruikerservaringen hebben we de toepasbaarheid van het font in de afgelopen tijd verbeterd. Ecofont is nu beschikbaar voor 5 fonts en schiet ook gaatjes in een willekeurige huisstijlletter. Alleen op papier, niet op het scherm. Dankzij slimme software toont de letter daar 'normaal'."

Lange adem nodig

Op 50.000 werkstations van zakelijke klanten wereldwijd is het font inmiddels geïnstalleerd. Dat moeten er over vijf jaar meer dan 1 miljoen zijn. Om deze groei te realiseren is Ecofont een partnership aangegaan met Nokavision Software, die Ecofont verkoopt in de Benelux.

Directeur Ronald Kerkhof van Nokavision: "Ecofont levert hoe dan ook een aanzienlijke besparing op. Toch is vaak een lange adem nodig om bedrijven over de streep te trekken. Bedrijven hebben langlopende contracten met printerleveranciers, die doorgaans minder enthousiast zijn over Ecofont. Zij verdienen vooral op toner en inkt. De businesscase is niet altijd rond te maken, omdat printerfabrikanten niet transparant zijn over de tonerkosten. Omdat 'groen printen' een strategische keuze is voor maatschappelijk betrokken bedrijven, wordt vaak op directieniveau de knoop doorgehakt. In alle hectiek heeft Ecofont vaak toch niet de hoogste prioriteit, hoe enthousiast bedrijven ook zijn."

Software en saleskracht

Dit jaar wil Ecofont de verkoop een boost geven en haar reseller-netwerk uitbreiden naar 40 landen wereldwijd. Minstens zo belangrijk zijn partnerships met softwareontwikkelaars die de toepasbaarheid van het font verder kunnen verbeteren. In Nederland heeft Ecofont die nog niet kunnen vinden. Kraaij: "Nog geavanceerdere software moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat Ecofont ook voor de Mac geschikt is. En voor meer Microsoft Office-programma's dan Word en Outlook."

Europese samenwerking

Een nieuwe troef in beide zoektochten is Enterprise Europe Network. De Kamer van Koophandel is hierbij aangesloten in een Nederlands consortium met AgentschapNL. Innovatieadviseur Ruben van der Horst: "Via dit netwerk hebben we ook andere MKB-ondernemers in contact gebracht met partners. Hieruit zijn al heel wat succesvolle samenwerkingsverbanden ontstaan, ook op het gebied van duurzaam ondernemen. Ecofont is een geniaal product, wereldwijd zijn bedrijven ervan gecharmeerd als ze ermee kennismaken. Als Ecofont erin slaagt om de laatste (verkoop)technische drempels bij bedrijven weg te nemen om massaal op Ecofont over te stappen, zal het bedrijf zijn groeiambities zeker verwezenlijken."

Foto: V.l.n.r. Ronald Kerkhof van Nokavision en Alexander Kraaij, oprichter van Ecofon

t.

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact