CeraCarbon, 65e plaats MKB Innovatie Top 100 2017
Lekker licht én sterk
Het team van Nottingham University is er blij mee. Zij rijden op racemotoren met een superlichte én stevige voorvork die gemaakt is van slijtvast koolstofvezel, oftewel CeraCarbon. Dit materiaal is technisch gezien uniek. Het lukte nog niet eerder om producten van koolstofvezel (carbonfire) een keramische laag te geven. Ondernemer en innovator Roeland Coumans heeft het gefixt.
Metaalvervanger
Aan producten in de automotive industrie, machinebouw en de medische industrie worden steeds strengere eisen gesteld. Ze moeten lichter zijn (brandstofbesparend) en een steeds hogere kwaliteit hebben (sterk, slijtvast, schokbestendig en stijf). CeraCarbon gebruiken is dé oplossing want het materiaal is licht én sterk tegelijk. De speciale keramische laag over de koolstofvezel zorgt ervoor dat CeraCarbon zelfs metaal (aluminium of titanium) kan vervangen. In de praktijk gebeurt dat nu dus al bij professionele racemotoren. Door de voorvork met CeraCarbon erin zijn ze lichter van gewicht zodat zij beter presteren tijdens de race. CeraCarbon is ook toepasbaar op turbinebladen van windmolens en bijvoorbeeld helicopterbladen. Daarvoor vinden op dit moment testen plaats.
Coating-specialist
Roeland Coumans heeft jarenlange ervaring met het slijtvast en corrosiebestendig maken van lichtgewicht legeringen. CeraCarbon is zijn nieuwste vinding. In 2015 was hij met CeraCarbon één van de finalisten van de Bightlands Chemelot Campus. Eerdere innovaties zijn DentInno en 3D geprinte dentale frames.