AdviceRobo, 79e plaats KVK Innovatie Top 100 2020
Verantwoord krediet op basis van psychometrie
Om een kredietaanvraag te beoordelen, wordt de klant getoetst op gestructureerde data. Daarmee wordt niet altijd inzichtelijk hoe de aanvrager er exact voor staat. Voor een betere beoordeling heeft AdviceRobo, ontwikkelaar van innovatieve software voor banken en andere kredietverstrekkers, software ontwikkeld dat ook psychometrische gegevens meeweegt in de kredietaanvraag.
Psychometrie is een vorm van psychologie waarin menselijk gedrag kwantitatief wordt beschreven. Deze CreditRobo verzamelt en analyseert die data, waardoor de kredietwaardigheid van personen beter kan worden gemeten. Daardoor is een hogere acceptatie mogelijk en kunnen meer mensen een verantwoord krediet krijgen. Betalingsachterstanden worden beperkt.
White label
CreditRobo is beschikbaar onder een white label van AdviceRobo. Dat stelt de kredietverstrekker in de gelegenheid de online vragenlijst van AdviceRobo te integreren in de kredietaanvragen. Binnen een seconde na de afronding van de vragenlijst door de klant, krijgt de kredietverstrekker al het profiel van de klant en een score. Beide worden gebruikt in de, geautomatiseerde, kredietbeslissing.
Betalingsachterstanden beperkt
Vanuit het oogpunt van de kredietverstrekker kunnen meer mensen met behulp van deze technologie worden geaccepteerd en betalingsachterstanden beperkt. Kredietverstrekkers kunnen op basis van de score van CreditRobo een beter geïnformeerde kredietbeslissing nemen. Meer mensen krijgen daardoor de beschikking over een verantwoord krediet waarmee zij hun leven of hun bedrijf opbouwen.
Uniek
Nog niet eerder werd zo’n psychometrische test in de kredietverstrekking gebruikt. Dat maakt CreditRobo uniek in de wereld. Het product is online beschikbaar.