Micanti in AD
In 2014 was Micanti de winnaar van de MKB Innovatie Top 100. Eric Pieters vertelt in het AD over hun innovatieve folie en het effect van het winnen van innovatieprijzen.
Milieuvriendelijke folie beschermt scheepswanden.
Voorkomen dat algen en mosselen zich aan schepen hechten zonder de rest van de zee te vergiftigen. De milieuvriendelijke folie van Micanti is wereldwijd op steeds meer schepen te vinden.
David tegen -Goliath. Zo omschrijft Eric Pieters de strijd van zijn bedrijf Micanti tegen de grote verf- en chemieconcerns die de markt domineren. Met zelfklevende en milieuvriendelijke folie probeert 'David' de wereldwijde scheepvaart op andere gedachten te brengen.
"Het alternatief voor onze folie is verf", zegt Pieters. "Het gif in de verf zorgt dat de algen en mossels niet kunnen hechten, maar komt ook in het water terecht. Onze folie is 100 procent milieuvriendelijk. Kleine stekeltjes zorgen ervoor dat er geen aanwas op het schip terecht komt zonder gebruik te maken van gif.”
Niet alleen het milieuaspect maakt het product van Micanti volgens Pieters onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. "Verf lost op, waardoor de werking afneemt. De folie garandeert minimaal vijf jaar dezelfde kwaliteit. Daarnaast werkt verf alleen tijdens het varen, terwijl ons product ook werkt als het schip stil ligt."
Rik Breur richtte het bedrijf in 2006 op, waarna Pieters er in 2009 bijkwam. In de jaren voorafgaand aan de oprichting ontwikkelde Breur het product en promoveerde hij uiteindelijk aan de TU Delft op de innovatieve aangroeiwering. In 2012 werd het eerste Nederlandse schip beplakt met de nieuwe folie. Een logische vervolgstap leek het veroveren van de Nederlandse markt, maar de twee entrepreneurs Pieters en Breur zagen dat volledig anders. "We wisten al snel dat we naar het buitenland moesten. Hoe warmer het water, hoe groter de aanwas van algen en mosselen." De keuze viel op het Midden-Oosten. Qatar, Dubai en Abu Dhabi hebben niet alleen grote havens met veel schepen, maar zijn ook verzamelplaatsen voor expats.
"We wisten dat we naar het buitenland moesten. Hoe warmer het water, hoe groter de aanwas van algen."
"De scheepvaartbranche is best conservatief, dus een nieuw product als ons folie is lastig onder de aandacht te brengen. Maar expats zijn van nature geneigd om te innoveren en risico's te nemen."
De beslissende duwtjes in de rug kreeg Micanti uit twee onverwachte hoeken. Het bedrijf werd vorig jaar door de Kamer van Koophandel Nederland uitgeroepen als winnaar van de MKB InnovatieTop 100. Daarnaast werd Micanti één van de tien bedrijven die het Oranje Handelsmissiefonds jaarlijks selecteert. De partners van het fonds (ING, KLM, MKB Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken) begeleiden de tien geselecteerde bedrijven een jaar lang.
"Aan beide prijzen hebben we heel veel gehad", zegt Pieters. De steun van het Oranje Handelsmissiefonds hebben we gebruikt om de stap naar Singapore te maken. In april hebben we een evenement gehouden in de tuin van de Nederlandse ambassade in Singapore.
Namen als de Nederlandse ambassade, en bedrijven als ING enKLM stralen vertrouwen uit richting potentiële klanten en nemen de eventuele angst over innovatie weg.''
In de toekomst blijft Micanti zich richten op het buitenland. Naast het Midden-Oosten en Singapore worden de eerste voorzichtige stappen in Mexico gezet. "De scheepvaart blijft onze belangrijkste markt in de komende jaren. Over tien jaar willen we een marktaandeel hebben bereikt van vijf procent. Dat klinkt misschien niet al te ambitieus, maar dan hebben we het al gauw over een potentiële omzet van 80 miljoen euro.”
Bron: AD - Door Jasper Monster