Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 KVK Impact Award

Soft Revolt BV

3D brei technologie voor de Lingerie

Bedrijfsnaam Soft Revolt BV
KvK Nummer 77384024
Website www.softrevolt.com
Beschrijving onderneming Soft Revolt is een start-up die is ontstaan vanuit de behoefte om de traditionele lingerie industrie te transformeren. Enerzijds in een veel duurzamere manier van produceren, en anderzijds in wat het brengt naar vrouwen toe. Door middel van 3D-knit technology maakt Soft Revolt beugelloze, en toch ondersteunende bh’s voor vrouwen met een vollere cupmaat mogelijk.
Naam innovatie 3D brei technologie voor de Lingerie
Beschrijving innovatie Soft Revolt heeft met revolutionaire 3D breitechniek een gebreide bh ontwikkeld. In plaats van een traditionele bh gemaakt uit circa 50, voornamelijk geweven, onderdelen, komt een Soft Revolt bh in één keer uit de breimachine. Meer dan een jaar tijd heeft gezeten in het zoeken van de juiste garens, het breien van swatches met verschillende steken, en het ontwikkelen van prototypes. Meer dan 80 garens zijn getest om uiteindelijk een eigen blend te ontwikkelen. Nu 47 prototypes verder en uitgebreid testdragen, is de bralette daar om de markt op te gaan.
Naast het feit dat het de eerste 3D gebreide bh is, zit de innovatie in de gepatenteerde, ingebreide support. Deze maakt het mogelijk om vrouwen met een vollere cupmaat een beugelloze en toch ondersteunende optie te kunnen brengen.
Het idee om de bh zo te ontwikkelen is gekomen na het zien van de 3D gebreide schoen, de Nike flyknit. Deze schoen heeft voor een revolutie in de sportschoen industrie gezorgd. Nu hebben wij deze techniek naar de lingerie gebracht. Naast een extreem comfortabel product voor vrouwen, brengt het enorme innovatie naar de achterkant van het proces: het maakt productie op locatie mogelijk, reduceert het transport, bespaart energie en zorgt breien voor een zero-waste productieproces. Alleen hierdoor wordt al 3,6 kg aan CO2 bespaard per bh.
Website innovatie www.softrevolt.com
Noodzaak en belang van deze innovatie De beweging die wij willen inzetten is het omdenken van een traditionele lingerie wereld die aanbod gericht is naar een duurzame, consumentgerichte approach.
Key items:
- we richten ons met onze producten op de gemiddelde vrouw, die een actieve levensstijl heeft en op zoek is naar comfort. In plaats van het stereotype vrouwbeeld wat bij commerciële marktleiders (Victoria Secret, Hunkemoller) wordt gebruikt. Kijkend naar de samenleving, blijkt de gemiddelde cupmaat minimaal Cup D te zijn, terwijl dit in de perceptie veel lager ligt. Wij willen een realistisch beeld geven, en zijn er juist voor de grotere groep vrouwen die nu als apart segment worden neergezet. Daarbij komt de revolutie op een relevant moment. Met de empowerment van vrouwen is de lingerie industrie een extreem groeiende markt, waarvan de voorspellingen zijn dat de totale globale waarde oploopt naar $325.36 miljard in 2025 .

- ons eerste product is de basis van waaruit wij kunnen gaan differentiëren. Zo krijgen wij nu al veel vraag vanuit de post-medische industrie. Chirurgen, ontwikkelaars van implantaten, die voor vrouwen met borstkanker, dan wel vrouwen die hersteld zijn maar nog veel littekenweefsel hebben, op zoek zijn naar een beugelloze bh. Zo kunnen wij onze impact nog veel groter maken.

- Qua sector: we verkorten de supply chain: van 9 maanden productie naar 1 maand, ons product komt in één keer uit de machine, dit betekent dat wij sneller vanuit de vraagkant kunnen leveren, geen hoge voorraden hoeven aan te leggen. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat wij van 19 maten terug kunnen gaan 6 maten (geen beugel en rekbaar materiaal).

-Wij verduurzamen een business waar alleen kleine niche-spelers tot nu toe duurzaam zijn, en dat voornamelijk op de grondstoffen, niet op de hele life-cycle of op CO2 uitstoot. Zo speelt duurzaamheid nog een bijzonder kleine rol in de lingerie industrie. Hoewel er enkele merken zijn die initiatieven tonen, toont het rapport dat duurzame ondergoedmerken slechts 2-3% marktaandeel mogen verwachten
Bijdrage aan een betere wereld Onze missie is het ontwikkelen van een zachte, ondersteunende en duurzame bh. Hiervoor zijn we teruggegaan naar het begin, rethinking en redesigning van de bh. Wij hebben de huidige industrie inclusief productiewijzen onderzocht om vervolgens innovaties uit andere industrieën te onderzoeken en te zien wat we hiervan mee kunnen nemen naar de lingerie. Hiervan zijn we uitgegaan van de grondstof om een bh te kunnen maken: het gebruik van fibers, garen.
1) De manier waarop je garen kunt gebruiken, is door te weven of te breien. Uit life cycle assessment (LCA) research in samenwerking met TU Delft blijkt weven 35% meer CO2 uit te stoten dan breien.
2) Breien heeft als voordeel dat het een zero-waste productieproces betekent. In tegenstelling tot weven, waar gemiddeld 25% aan restafval overblijft.
3) Breien betekent productie op 1 locatie uit 1 stuk uit de machine. Dat is bij geen andere techniek nu het geval. Een reguliere beugel bh bestaat uit gemiddeld 50, met name geweven, onderdelen. Deze 50 onderdelen worden door middel van het traditionele ‘cut/sew/trim’-productieproces in elkaar gezet. Dit veroorzaakt met name door het enorme transport een hoge CO2 uitstoot per product (het transport wat je hiermee reduceert is de grootste besparing op CO2 in het gehele proces). Anderzijds maken de ca 50 onderdelen circulariteit van het product vrijwel onmogelijk.
Wij nemen deel aan het Climate-KIC accelerator programma en reeds in stage I hebben wij onze impact moeten kwantificeren. Zie hiervoor hieronder. Deze is gevalideerd door TU Delft en volledig onderstreept.
In welke mate is de innovatie nieuw en origineel De innovatie is dermate nieuw en origineel, dat wij begin juli onze octrooiaanvraag hebben kunnen indienen. Dit na een uitvoerig nieuwheidsonderzoek. De octrooiaanvragen die in de buurt komen, zijn voornamelijk van Nike, een van de meest innovatie kleding / sportswear merken. Deze gaan over de Nike flyknit sportbh. De gemeenschappelijke deler is dat beide producten zogenaamd flatbed gebreid zijn, maar verder dient het product een ander doel (sport), heeft het een andere look & feel, en heeft het een hele andere opbouw qua garens, steken en breistructuur. Wij hebben onze octrooiaanvraag daarom op meer dan 10 punten kunnen insteken.

Verder geldt dat het huidige aanbod van duurzame lingerie nihil is. Het verschil tussen Soft Revolt en de iniatieven die er zijn:
• Duurzame merken in de markt richten zich slechts op één onderdeel van het productieproces: materiaalkeuze. Terwijl juist dit maar in 15% CO2-reductie leidt . Het overgrote deel van het potentieel wordt niet benut (ontwikkeling van de bh op 1 plek door deze 3D te breien)
• Vrijwel alle duurzame merken werken met geweven materialen. Door te breien is een bh te maken met zogenaamde ‘uncut yarns’. Dit betekent dat een gebruikt kledingstuk weer uit elkaar te halen is en we in de toekomst toe kunnen werken naar een circulair business model. Daarom is Soft Revolt bezig met een innamebeleid waarbij dames de gedragen bh kosteloos terugsturen waarmee 10% korting op de volgende verkoop wordt verkregen.
• Support: de bh’s van duurzame merken zijn over het algemeen zachte tops die puur geschikt zijn voor vrouwen met een kleine cupmaat. Als er al grotere cupmaten gevoerd worden, dan is de praktijk dat deze producten niet de support geven die een dergelijke maat wel vraagt

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact