Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 Inschrijven

SUNT Food

SUNT bananenbrood & the Banana Factory

Bedrijfsnaam SUNT Food
KvK Nummer 71293116
Website https://www.suntfood.com/
Beschrijving onderneming SUNT maakt bananenbrood van bananen die anders worden weggegooid. Meer dan 75 miljard bananen worden jaarlijks verspild omdat ze te krom, te klein of te rijp zijn. Dat maakt bananen een van de meest gegeten, maar ook meest verspilde producten ter wereld. En die bananen, daar zagen wij wel brood in. Met een klein team werken we er hard aan om de voedingsbranche te disrupten. Dat doen we met onze verspillingsvrije producten, maar ook door het opzetten van ‘the banana factory’. We gingen al 2 keer viral met onze campagnes en ons initiatief weet geregeld landelijke bekendheid te genereren.
Naam innovatie SUNT bananenbrood & the Banana Factory
Beschrijving innovatie SUNT is een verantwoord voedingsmerk dat zich sterk maakt om de enorme verspilling van bananen terug te dringen. Dit doen we in de eerste plaats met ons bananenbrood van anders verspilde bananen en in de tweede plaats door het opzetten van onze eigen 'Banana Factory'. Hier brengen wij 'waste' bananen terug in de voedselketen door deze te verwerken tot nieuwe hoogwaardige grondstof.
Website innovatie https://www.suntfood.com/
Noodzaak en belang van deze innovatie In Nederland alleen al wordt zo’n 5 miljoen kilo voedsel per dag verspild. Deze voedselverspilling is verantwoordelijk voor zo’n 6% van de CO2 uitstoot. Sterker nog; als voedselverspilling een land zou zijn, zou dit na Amerika en China het grootste land zijn met de meeste impact op de opwarming van de aarde. SUNT bananenbrood & the 'Banana Factory' zorgen voor upcycling van ‘waste’ bananen tot nieuwe hoogwaardige grondstof voor voedingsproducten in binnen en buitenland. Hiermee verhogen we niet alleen de economische waarde van deze producten, maar hiervan maken we tegelijkertijd ook verantwoorde en innovatieve voedingsproducten die een verantwoorde levensstijl stimuleren bij consumenten. Naar verwachting kunnen we vanaf Q4 2020 de miljoenen verspilde bananen die maandelijks in de havens van Nederland en België ontstaan in onze 'Banana Factory' verwerken tot grondstof voor in onze, en andermans producten. Van sapjes tot patisserie. Zo verduurzamen we meerdere productcategorieën tegelijkertijd.
Bijdrage aan een betere wereld Het produceren van voeding is verantwoordelijk voor zo’n 25% - 30% van de CO2 uitstoot die tot de klimaatcrisis heeft geleid. Extreem zonde dus wanneer deze voeding uiteindelijk in de prullenbak belandt. In de zomer van 2020 staat onze geredde bananenteller op 100.000 bananen. En dat pas in een jaar tijd. Met het wereldwijd dreigende voedseltekort zouden we allemaal geen voeding meer verloren moeten laten gaan. SUNT wil de voedingsindustrie laten zien dat er een interessant businessmodel te bouwen is rondom duurzaamheid en verspilling en andere bedrijven aansporen beter te kijken naar hun eigen waste. Tegelijkertijd zorgen we voor bewustwording bij de consument waardoor de vraag naar duurzamere producten groter wordt. Zo gaan we hap voor hap voor een verspillingsvrije voedingsbranche.
In welke mate is de innovatie nieuw en origineel Voedselverspilling en het gebruik van reststromen is wereldwijd een steeds belangrijker topic. Gelukkig zien steeds meer bedrijven de toegevoegde waarde van verspillingsvrij ondernemen en komen er meer en meer verspillingsvrije voedingsproducten op de markt. Echter een oplossing zoals wij aan het ontwikkelen zijn in the 'Banana Factory', is compleet nieuw. Er bestonden geen processen en machines voor het verwerken van (over)rijpe bananen op grote schaal. Deze vernieuwing is noodzakelijk om de miljoenen afgekeurde bananen in Nederland en België te kunnen verwerken tot hoogwaardige grondstof. In eerste instantie de reststroom die ontstaat in de haven, maar later ook de reststroom vanuit retail. Tegelijkertijd werkt ons R&D team hard aan mogelijkheden om ook de schil van deze bananen te upcyclen tot nieuwe hoogwaardige grondstof zodat we 100% verspillingsvrij kunnen produceren. En dat is vrij uniek in de voedingsbranche.

Daarnaast waren wij in 2019 de eerste die kant-en-klaar bananenbrood aanbood bij retail in Europa. Het overstijgen van onze targets met 700% was het bewijs dat dit nieuwe en originele product iets is waar consumenten op zaten te wachten.

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact