Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 Inschrijven

Kleinkunstig BV

Democratisering van kunst en technologie in het onderwijs

Bedrijfsnaam Kleinkunstig BV
KvK Nummer 71292861
Website www.kleinkunstig.nl
Beschrijving onderneming In 2005 is Kleinkunstig begonnen met het aanbieden van workshops en voorstellingen voor het voortgezet onderwijs. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot één van de grootste aanbieders van kunsteducatie voor het primair- en voortgezet onderwijs in Nederland. Jaarlijks bereiken we zo’n 75.000 leerlingen op ruim 500 scholen.

Met onze innovatieve workshops maken we nieuwe technologieën toegankelijk voor leerlingen die anders waarschijnlijk ontoegankelijk waren gebleven. Zo leren wij kinderen en jongeren bijvoorbeeld hoe je met Muscle wire een origami-object kan laten bewegen. Of hoe je met de Hololens holografische kunstwerken kan maken. In samenwerking met onze poule van - 250! - freelance workshopleiders blijven we voortdurend nieuwe lesconcepten ontwikkelen, waardoor ons aanbod steeds weer vernieuwend is.

Wij geloven dat er in elk kind creativiteit zit, maar dat zij deze kant vaak nog niet ontdekt hebben in zichzelf. Onder begeleiding van onze gespecialiseerde workshopdocenten kunnen ze dit stukje van zichzelf blootleggen.

Persoonlijk contact, vakkundigheid en klantgerichtheid staan bij ons centraal.
We gaan langs bij de scholen om eventuele wensen en verwachtingen in kaart te brengen en samen met hen een programma vorm te geven.

De organisatie van dit programma ligt vervolgens helemaal bij ons, ongeacht of het om één workshop gaat, of een grote Cultuurdag voor 1600 leerlingen. Hierdoor is het voor een school geen tijdrovend project. Het enige dat gevraagd wordt, is de benodigde ruimte beschikbaar te stellen.
De cultuurstip die scholen vaak op de horizon hebben, brengen wij daarmee binnen handbereik. Mét passie en zónder stress.
Naam innovatie Democratisering van kunst en technologie in het onderwijs
Beschrijving innovatie Wij zijn voortdurend bezig met het ontwikkelen van bijzondere en innovatieve lesconcepten voor het onderwijs. Hiermee maken we vooruitstrevende technologieën op een creatieve en actieve manier toegankelijk voor leerlingen in heel Nederland. Dit is ware educatie rondom mediawijsheid en 21st century skills. Leerlingen maken diepgaand kennis met nieuwe technologieën die hun toekomst gaan vormgeven. Leerlingen ontdekken én ervaren zelf - aan den lijve - wat deze technologieën voor hen betekenen. Wat kan het effect zijn op je leven? We helpen ze hun eigen positie in dat krachtenveld te vinden.

Met enige regelmaat krijgen we van leerlingen terug dat dit is wat ze later willen gaan doen. De oorzaak hiervan ligt in dat we leerlingen niet alleen vertellen over wat ze horen, moeten of zullen, maar ze het laten ontdekken. Leerlingen de tools in handen geven en vervolgens met ze meekijken, ze de vrijheid geven ermee te experimenteren. En dat voor élk kind en élke jongere in Nederland, geen uitzonderingen. Dit is onze innovatie!

De workshop Hololens is hiervan een bijzonder voorbeeld. Met dit nieuwe, ‘cutting edge’ apparaat van Microsoft kan je hologrammen in de werkelijke wereld zien en met handgebaren interacteren met deze hologrammen. Deze technologie hebben wij omgezet naar een workshop waarin leerlingen een eigen holografisch kunstwerk kunnen maken. Dit alles in slechts 90 minuten.
Door het in een workshopvorm te gieten, wordt het toegankelijk en werkbaar voor het onderwijs en passend bij de spanningsboog van jongeren.

Wat het nóg innovatiever maakt, is dat wij onze workshops voor alle leerlingen in Nederland toegankelijk maken. Elke school kan het organiseren, waarmee het niet alleen toegankelijk is voor leerlingen uit de Randstad of grote steden (zoals vaak het geval is met vooruitstrevende technologie), maar ook voor leerlingen uit dorpen als Dinxperlo, Grijpskerk et cetera. Wij ontsluiten daarmee bijzondere en belangrijke kunsteducatie voor letterlijk alle leerlingen (basisschool en middelbare school) in heel Nederland.

Rekening houdende met het feit dat er circa 175 schooldagen in het jaar zijn waarop workshops van externe partijen kunnen worden georganiseerd, is dit een organisatorische prestatie. Wij hebben een infrastructuur ontwikkeld waarmee het mogelijk wordt om op alle scholen onze workshops te organiseren.
Een verregaande automatisering en continue werving van nieuwe workshopleiders in heel Nederland zijn daar de belangrijkste onderdelen van.

Naast onze vooruitstrevende workshops op het snijvlak van kunst en techniek bieden we nog vele anderen aan. Er is keus uit meer dan 70 workshops met de volgende disciplines als specialisatie: beeldend, theater, circus, dans, muziek, kunst & techniek en digitale media.
Website innovatie
Noodzaak en belang van deze innovatie In de onderwijssector maken wij bijzondere en innovatieve, creatieve technologieën toegankelijk voor alle leerlingen in Nederland; van praktijkonderwijs tot gymnasium, van Terneuzen tot Grijpskerk en van Dinxperlo tot Den Helder.

In de snel veranderende leefomgeving van kinderen en jongeren, waarin technologische ontwikkelingen een grote rol spelen, zijn deze technologieën vaak onzichtbaar of onbereikbaar. Hierdoor krijgen de kinderen en jongeren niet - of in mindere mate - mee wat de invloed daarvan is op hun leven. Ze leren zich er in mindere mate toe te verhouden. Door deze technologieën in te zetten in actieve workshops, waarbij leerlingen er zelf mee aan de slag gaan, bieden wij alle kinderen en jongeren in Nederland wel deze kans.

De impact hiervan is als volgt te beschrijven:
- We maken innovatieve kunsteducatie.
- We maken bijzondere en innovatieve technologieën toegankelijk voor alle scholen in Nederland. Geen enkele regio of leerling wordt achtergesteld. Waar de school ook ligt en welk niveau de leerling ook heeft, wij komen er workshops geven.
- Leerlingen leren door ons de mogelijkheden van technologie kennen. Vernieuwing en innovatie blijft hierdoor niet een abstract gegeven, maar ze zien wat ermee gedaan kan worden. Hiermee worden kinderen gestimuleerd om in de techsector aan het werk te gaan (waar men momenteel met grote tekorten kampt) en daarnaast worden ze completere volwassenen die klaar zijn voor werken in de 21ste eeuw.
- Kleinkunstig biedt scholen en leerkrachten de mogelijkheid om 21st century skills en STEAM-onderwijs te integreren in hun curriculum. Veel leerkrachten weten wel wat ze willen, maar zien nog niet hoe ze dat kunnen doen. Wij combineren de skills in een workshop van 90 minuten, waarin meerdere competenties worden aangestipt.
- We verrijken kinderen en jongeren met creativiteit.
Bijdrage aan een betere wereld In een steeds sneller draaiende, veranderende en digitale maatschappij, is het belangrijk creativiteit en persoonlijk contact niet verloren gaat. In onze workshops laten we veel elementen van 21st century skills naar voren komen. Leerlingen leren samenwerken, oplossingsgericht denken / werken, creatief denken, computational thinking, mediawijsheid, communiceren, kritisch denken, en informatie vaardigheden. Allemaal onderdelen die ze goed kunnen gebruiken in de snel veranderende wereld waarin ze opgroeien. Het maakt ze completere mensen.

In het eindrapport onderwijs 2032, van het onderwijsplatform, wordt een aantal van bovengenoemde elementen als vakoverschrijdende vaardigheden genoemd die een vaste basis voor alle leerlingen zou moeten zijn. Kleinkunstig kan scholen helpen om leerlingen deze vaardigheden eigen te maken.

In hetzelfde rapport wordt creativiteit beschreven als een belangrijk onderdeel van onderwijs en er zou ruime aandacht moeten zijn voor de kunstdisciplines. Al deze disciplines zijn in onze verschillende workshops terug te vinden. Tevens zijn veel van de genoemde punten bij toekomstgericht onderwijs in onze aanpak terug te vinden.

De hoofddoelen van het onderwijs (kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting) vormen de basis van onze workshops. We leren kinderen en jongeren omgaan met nieuwe technieken en laten ze daarbij nieuwe vaardigheden ontdekken. Om tot het einddoel te komen zullen ze moeten samenwerken en leren ze zichzelf te verhouden tot deze technieken.

Door leerlingen creatief om te laten gaan met technologie, waarbij ze ook elkaar nodig hebben, draagt Kleinkunstig dan ook bij aan een betere wereld.
In welke mate is de innovatie nieuw en origineel Er is geen andere organisatie die zo’n divers en vernieuwend aanbod heeft als Kleinkunstig en die daarmee alle soorten scholen (op welke locatie dan ook) en alle niveaus kan bedienen.

De mogelijkheden zijn legio met een keus uit losse workshops, lessenseries, voorstellingen, of een dagvullend programma. Daarnaast komen we altijd persoonlijk langs om een op maat gemaakt programma samen te stellen.
Het enige dat we vervolgens vragen is de benodigde ruimte beschikbaar stellen.

Met onze grote poule aan professionele kunstdocenten zijn wij een meester in het behouden van rust en overzicht. Tevens blijven we in samenwerking met hen voortdurend nieuwe ideeën ontwikkelen, waardoor ons aanbod steeds weer vernieuwend is.

Deze continue zoektocht naar nieuwe technieken, die we toegankelijk maken voor het onderwijs in heel Nederland, maakt onze dienstverlening innovatief en origineel.

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact