Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 Nieuws

Jifeline BV

Het virtuele OBD2-verlengsnoer

Bedrijfsnaam Jifeline BV
KvK Nummer 56521065
Website www.jifeline.com
Beschrijving onderneming Jifeline is opgericht in 2012 met het idee een innovatieve "diagnose op afstand" oplossing te ontwikkelen voor toepassing binnen het automotive werkveld.

In 2014 introduceerde Jifeline haar, in eigen huis ontwikkelde, technologie die een digitale verbinding creëert tussen technisch specialist, het diagnose-apparaat en het voertuig. Deze netwerkinfrastructuur werkt volledig onafhankelijk van voertuig, diagnose-apparaat en OEM specificaties. Een automonteur die ondersteuning nodig heeft van een technisch specialist hoeft enkel zijn Jifeline "diagnose op afstand" interface op de OBD2-connector van het voertuig aan te sluiten. Aan de andere kant sluit de technisch specialist het diagnose-apparaat van zijn voorkeur aan. De Jifeline "diagnose op afstand" infrastructuur van Jifeline Networks zorgt voor een dusdanige verbinding tussen voertuig en diagnose-apparaat als ware het dat de specialist bij het voertuig staat. Terwijl in werkelijkheid het voertuig mogelijk duizenden kilometers verderop staat.

De technisch specialisten die werkzaam zijn bij Jifeline Remote Diagnostics beschikken over uitgebreide kennis van diagnostische procedures. Ze combineren jarenlange werkplaats-ervaring en kennis van het complexe proces van coderingen en programmeringen ter ondersteuning van onder andere universele autobedrijven, merkdealers, inbouwstations en schadeherstellers. Door live mee te kunnen kijken gaat die ondersteuning bovendien verder dan nu gebruikelijk is in de markt. Het team neemt op afstand de regie over de auto en verzorgt de gewenste dienst. Dit kan een codering, een programmering of ondersteuning bij diagnose zijn.

Het Jifeline team heeft veel tijd en moeite geïnvesteerd in de realisatie van een werkende "diagnose op afstand" oplossing. Het contact maken met de regeleenheden van de auto en vervolgens dat contact behouden vraagt om een bijzondere technische expertise waarover het team in eigen huis beschikt. Jifeline is niet gebonden aan een fabrikant van auto’s, onderdelen of equipment en kan daardoor onafhankelijk opereren.

Jifeline B.V. is opgericht doorJasper van Herwijnen,Iskander Kuijer,Frank Bouman en Erwin van der Velden.
Naam innovatie Het virtuele OBD2-verlengsnoer
Beschrijving innovatie Auto’s zijn de afgelopen jaren in rijdende computernetwerken veranderd. Hierdoor is het onderhoud en de reparatie van auto’s niet altijd even gemakkelijk. Nieuwe onderdelen moeten aangemeld worden, zodat ze juist functioneren in de auto. Enkele voorbeelden hiervan zijn LED koplampen, accu’s, trekhaken en autosleutels. Als gevolg hiervan is het voor universele garages regelmatig nodig een auto bij de merkdealer aan te bieden voor zo’n elektronische aanmelding van het nieuwe onderdeel middels diagnose-apparatuur die verbonden wordt met de zogenaamde OBD2-connector in de auto.

Laten we eens inzoomen de programmering van een nieuwe autosleutel. Om een nieuwe autosleutel aan te melden zijn drie componenten nodig. Kennis, informatie en gereedschap. Kennis in de zin van dat de technicus weet met welk startblokkeringssysteem hij of zij heeft te maken. Informatie kan in dit geval een beveiligingscode van de auto zijn of de toegang tot een werkplaatshandboek waar hij of zij kan opzoeken waar de transponder-antenne zich bevindt in de auto. Met het gereedschap bedoelen we de diagnose-apparatuur die nodig is voor de elektronische communicatie met de startblokkering computer in de auto. Voor garages die aan alle merken auto’s werken is dit een uitdaging. Ieder merk gebruikt zijn eigen diagnose-apparatuur. Het vereist flinke investeringen van de universele garages. Ook merkdealers kampen met aanmeldproblemen van nieuwe sleutels.

Erwin van der Velden en Frank Bouman van 2ndBit BV en Iskander Kuijer en Jasper van Herwijnen van Car Lock Systems BV staken in 2012 de koppen bij elkaar. Car Lock Systems levert autosleutels en -sloten in 15 Europese landen. 2ndBit helpt autotechnici met lastige reparatie-procedures. Samen zochten ze naar een alternatief voor de bestaande vormen van customer support:
Support via telefoon en email. Nadeel hiervan is de beperkte feedback en stopt zodra de klant niet over het juiste gereedschap beschikt;
Een uitgebreide kennisbank die klanten zelf kunnen doorzoeken. Nadelen zijn wederom de beperkte feedback, klant moet zelf zoeken met de juiste trefwoorden en de verleiding om toch de telefoon te pakken blijft groot. Een beller is sneller;
Een computer van de klant op afstand overnemen. Ongewenste situatie daar men vaak eerst allerlei ICT problemen op de machine van de klant moet oplossen. Privacy wetgeving staat op afstand overnemen in de weg;
On-site support. Voordeel is dat de support technicus zijn of haar eigen gereedschap kan gebruiken. De reis- en voorbereidingstijd zijn natuurlijk het grote nadeel.

Om de customer support echt toegevoegde waarde te geven zijn we opzoek gegaan naar mogelijkheden van een virtueel OBD2-verlengsnoer. Waarom een virtueel verlengsnoer? We wilden de mogelijkheden van on-site support vanaf de luxe positie van ons eigen kantoor.

Van een schets op een flip-over naar een product. In 2012 schetsen we een auto, een cloud en een diagnose-apparaat op een flipover. Het idee was om een diagnose-apparaat via een virtueel verlengsnoer vanaf ons bureau met de OBD2-connector van een auto te verbinden. Een simpel idee, de uitwerking echter niet. Na twee jaar ontwikkelen konden we op Automechanika 2014 te Frankfurt een werkende set-up van ons idee presenteren.

Nu in 2019 leveren met Jifeline BV technische ondersteuning in de vorm van “diagnose op afstand” aan zo’n 2000 auto’s per maand. Samen met onze partners in Europa betreft het een 4000 voertuigen welke ondersteund worden middels het virtuele OBD2-verlengsnoer.
Website innovatie www.jifeline.net / www.jifeline.help
Noodzaak en belang van deze innovatie De impact op het reparatieproces van voertuigen is enorm. Middels deze toepassing kunnen we een specialist met het juiste gereedschap bij het voertuig op het juiste moment inzetten. Garagebedrijven doen geen onnodige investeringen in dure diagnose-apparaten en abonnementen. De reparatieduur wordt verkort, omdat de specialist precies weet welke werkzaamheden hij of zij dient uit te voeren.
Bijdrage aan een betere wereld Voertuigen op een auto-ambulance of oprijwagen. Vaak is dit transport tussen autobedrijven. Het ene autobedrijf brengt een voertuig naar de merkdealer voor het uitvoeren van de programmeerwerkzaamheden. Al dit extra transport is dankzij het virtuele OBD2 verlengsnoer niet meer nodig.
In welke mate is de innovatie nieuw en origineel Momenteel is Jifeline de enige aanbieder ter wereld van deze technologie.

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact