Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 Nieuws

Active Cues

Tovertafel

Bedrijfsnaam Active Cues
KvK Nummer 62573764
Website www.tovertafel.nl
Beschrijving onderneming Active Cues creëert geluksmomenten voor mensen met een kleine of grote uitdaging en hun (zorg)omgeving. Dit doen we door goed onderbouwde producten en diensten te ontwikkelen die bijdragen aan welzijn, persoonlijke ontwikkeling en die de interactie tussen mensen verrijken met waardevolle momenten. Waarom doen we dit? We willen een betere kwaliteit van leven van zorgbehoevenden, hun familie en het zorgpersoneel. Active Cues ontwikkelt evidence based producten samen met de gebruikers, volgens de co-design-methode. Ons doel is om in 2025 10 miljoen geluksmomenten per dag in de zorg en het onderwijs creëren.

Daarnaast wil Active Cues de rol van technologie in de zorg een positief podium geven. In de zorg kan een dag worden gemaakt door grote en kleine geluksmomenten die voorbijkomen. Een onverwachte glimlach, een waardevol contactmoment, een moment van eigenwaarde. Dit zijn belangrijke momenten en nieuwe technologieën moeten bijdragen aan het creëren van deze geluksmomenten. Technologie kan de zorg makkelijker, leuker en toegankelijker maken. Er zijn steeds meer voorbeelden van slimme toepassingen en innovaties die dit laten zien. Ze bieden nieuwe manieren om contact te maken en cliënten de regie in eigen handen te geven.

Active Cues is opgericht in 2015 en inmiddels werken er ongeveer 40 mensen. Active Cues is een Nederlandse organisatie, gevestigd in Utrecht. Wel werken we samen met onderzoekers, universiteiten en partners over de hele wereld om zoveel mogelijk kennis op te doen. We zijn actief in 8 landen in Europa, waar we met franchisepartners werken of distributeurs.
Naam innovatie Tovertafel
Beschrijving innovatie De Tovertafel is een zorginnovatie die geluksmomenten creëert voor mensen met een cognitieve uitdaging en de mensen om hen heen. Speelse, interactieve lichtprojecties op tafel nodigen de spelers uit om samen in beweging te komen. De Tovertafel is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en wordt ontwikkeld via co-design; samen met de doelgroep. De spellen stimuleren naast fysieke en cognitieve activiteit ook sociale interactie. Ze verbinden de spelers met elkaar, maar ook met familieleden en zorgmedewerkers. We hebben Tovertafels ontwikkeld voor verschillende doelgroepen. De activerende spellen van de Tovertafel Original zijn speciaal ontwikkeld voor mensen met dementie. De Tovertafel UP biedt een uitdagende activiteit voor mensen met een verstandelijke beperking. En de Tovertafel Sprout voor kinderen met kleine en grote uitdagingen. De Tovertafel is een kastje dat aan het plafond wordt gehangen, boven de vertrouwde eettafel bijvoorbeeld. In het kastje zitten onder andere een hoge kwaliteit beamer, infraroodsensoren, een luidspreker en een processor waarmee de interactieve spellen op tafel worden geprojecteerd. Het apparaat neemt geen ruimte in beslag en laat de vertrouwde leefomgeving intact. Met een druk op de knop kan het spelen beginnen.
Website innovatie https://www.innovation.activecues.com/
Noodzaak en belang van deze innovatie Een helder moment, een herinnering die opdoemt, een onverwacht grapje. Het zijn schaarse geluksmomenten voor mensen met dementie, maar ze zijn des te waardevoller. In de latere fasen kunnen mensen met dementie in hun schulp kruipen en lijden aan apathie. De Tovertafel Original doorbreekt apathie op een vernieuwende en effectieve manier door mensen met dementie en iedereen om hen heen uit te nodigen om samen te spelen met mooie, interactieve lichtprojecties. Wat blijkt? Je bent nooit te oud om te spelen!

“De Tovertafel is ontstaan vanuit wetenschappelijk onderzoek. De Tovertafel is bewezen effectief in het activeren van mensen in midden tot late fase van dementie en daarmee het doorbreken van apathie.” (1,3)

Effecten van Tovertafel op deelnemende spelers:
• Vermindert rusteloos en gespannen gedrag (2,3)
• Vergroot fysieke activiteit (1,3)
• Vermindert negatieve emoties en vergroot positieve emoties (1,2,3)
• Vergroot sociale activiteit en draagt bij aan meer plezier (3)

Effecten van Tovertafel op zorgmedewerkers:
• Bevordert interactie en helpt om contact te maken (4)
• Verhoogt de rust op de afdeling (4)
• Vergroot het werkplezier (3,4)

(1) Le Riche H, Visch VT, Sonneveld MH, Goossens RHM. The Tovertafel: evaluation of an activating game for people with moderate to severe dementia. In: Anderiesen Le Riche H. Playful design for activitation [PhD Thesis]. Delft: TU Delft; 2017. p.154-162. Beschikbaar op https://pure.tudelft.nl/portal/files/16954563/Proefschrift_HLR_digital.pdf

(2) Bruil L, Adriaansen MJM, Groothuis JWM, Bossema ER. Kwaliteit van leven van verpleeghuisbewoners met dementie voor, tijdens en na het spelen met de tovertafel. Tijdschr Gerontol Geriatr 2017; 49(2):72-80. doi: 10.1007/s12439-017-0243-3

(3) Kuipers M. The effect of Tovertafel Original on quality of life in elderly people with mid to late stage dementia. A qualitative study [Unpublished Master Thesis]. Leiden: Leiden University Medical Center; 2018.

(4) Su Y. The Tovertafel: Evaluation of the Impact of the activating game on the Caregivers of People with Dementia [Unpublished Master Thesis]. London: University College London; 2018.


Tovertafel UP
Aan de Tovertafel UP stond een andere uitdaging ten grondslag. Zorgpersoneel was zoekende naar een zinvolle dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking. Zij stonden voor een grote uitdaging, om een activiteit te vinden die passend was voor alle cliënten. De Tovertafel UP daagt mensen met een verstandelijke beperking op hun eigen niveau uit om mee te spelen. Voor elke cliënt is de Tovertafel UP van toegevoegde waarde: de een doet actief mee, terwijl een ander (op een afstandje) meebeleeft. De interactieve spellen zijn ontwikkeld met de variatie in behoeften van de spelers als uitgangspunt. Want: iedereen hoort erbij! En dan merk je ineens dat je cliënten nog veel meer kunnen dan je dacht. De spellen kunnen op tafel, op een ligmat, de vloer of een rolstoelblad worden geprojecteerd en reageren op bewegingen.
De Tovertafel is ontstaan vanuit wetenschappelijk onderzoek. De Tovertafel is bewezen effectief in het activeren van mensen met een cognitieve uitdaging.1
Effecten van Tovertafel op deelnemende spelers:
• Vergroot plezier
• Stimuleert sociale activiteit en onderlinge interactie
• Stimuleert fysieke activiteit
• Verbetert motorische vaardigheden
• Verbetert de alertheid en helpt met aandacht vasthouden

Effecten van Tovertafel op zorgmedewerkers:
• Bevordert interactie en helpt om contact te maken
• Verbetert de relatie tussen de medewerkers en cliënten
• Vergroot het werkplezier
1. Anderiesen Le Riche H. (2017). Playful Design for Activation: Co-designing serious games for people with moderate to severe dementia to reduce apathy (Proefschrift).

Tovertafel Sprout
Sprout verbindt en activeert, draagt bij aan een positief zelfbeeld, stimuleert fysieke en cognitieve ontwikkeling en versterkt sociale interactie en communicatie. Het is ontworpen door en voor kinderen en biedt uitdaging voor elk ontwikkelingsniveau. Tovertafel Sprout brengt de kinderen in de groep met hun volle aandacht bij een spel en leerervaring. De interactieve spellen reageren op beweging en nodigen elke keer uit om te spelen en met het licht te toveren. Zo ontstaat er rust in de groep of bij een kind en ondersteunt Sprout de groei van kinderen. Ieder op zijn eigen manier en met een hoop plezier!
Bijdrage aan een betere wereld Active Cues wil de kwaliteit van leven van mensen met een kleine of grote uitdaging verbeteren. Active Cues creëert geluksmomenten voor mensen met een kleine of grote beperking en hun (zorg)omgeving. Dit doen we door goed onderbouwde producten en diensten te ontwikkelen die bijdragen aan welzijn, persoonlijke ontwikkeling en die de interactie tussen mensen verrijken met waardevolle momenten. Waarom doen we dit? We willen een betere kwaliteit van leven van zorgbehoevenden, hun familie en het zorgpersoneel. Active Cues ontwikkelt evidence based producten samen met de gebruikers, volgens de co-design-methode. Ons doel is om in 2025 10 miljoen geluksmomenten per dag in de zorg en het onderwijs creëren.

Technologie kan de zorg makkelijker, leuker en toegankelijker maken. Er zijn steeds meer voorbeelden van slimme toepassingen en innovaties die dit laten zien. Ze bieden nieuwe manieren om contact te maken en cliënten de regie in eigen handen te geven. Wij doen dit zelf al 4 jaar met de Tovertafel, zoals hierboven beschreven.
In welke mate is de innovatie nieuw en origineel In 2015 waren wij de eerste die een dergelijk product voor mensen in de midden tot late fase van dementie ontwikkelden en op de markt brachten. Hester Le Riche bedacht de Tovertafel tijdens haar promotieonderzoek aan de TU Delft en is dus helemaal vanuit niets begonnen. De hardware bestond al wel, maar de software ontwikkelen wij helemaal zelf. Tovertafel is de voorloper in de markt en Active Cues is marktleider in interactieve spellen voor mensen met dementie. De Tovertafel is uitgegroeid tot een populaire activiteit voor zorginstellingen in binnen- en buitenland.

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact