Sweek BV, 85e plaats KVK Innovatie Top 100 2019
De toekomst van lezen en publiceren
De uitgeefindustrie staat aan de vooravond van een disruptie. Schrijf- en leesgewoonten veranderen dankzij smartphones en social media. Zowel de schrijver als de lezer verplaatst zich naar ‘never ending stories’. Ook korte verhalen en series passen meer bij de nieuwe generatie. De Sweek app en website werden eind 2016 gelanceerd. Inmiddels zijn meer dan 1 miljoen lezers aangesloten bij de community en zijn er meer dan 300.000 verhalen geplaatst.
Millennials
Sabine van der Plas is één van de oprichters. 27 jaar pas en nu al in de top 50 van jonge talenten 2019 van het Financieel Dagblad. De missie van Van der Plas is om millennials meer te laten lezen. Ontlezing en de toename van laaggeletterdheid zijn in Nederland en heel Europe een groot probleem. In Europa heeft 17% van de 15-jarigen slechte leesvaardigheden.
Met dit platform richt ze zich op de smartphone en een eigen app, want “als je jongeren wilt bereiken, moet je op hun smartphone aanwezig zijn”. “Er wordt gezegd dat jongeren niet of nauwelijks lezen, maar ze lezen wel. Ze doen dit alleen op een andere manier”.
Schrijvers kunnen verhalen ook in boekvorm of e-book publiceren en verkopen. En uitgevers gebruiken het platform voor het ontdekken van nieuw talent.
Toekomst plannen
Het bedrijf ontwikkelt algoritmes om gebruikers verhalen op maat te bieden en nieuw schrijftalent te ontdekken. Sweek weet straks wat de smartphone generatie wil lezen, wanneer ze lezen, hoe ze lezen. Uniek en innovatief voor de uitgeefwereld.