Sendo Shipping focust op duurzame binnenvaart
Sendo Shipping in DFT
Verduurzaming is voor de binnenvaart een grote uitdaging. De Sendo Liner van Sendo Shipping zorgt voor 40% minder CO2-uitstoot en biedt daarmee een duurzaam alternatief. In 2019 veroverde Sendo Shipping een plaats in de KVK Innovatie Top 100 100. Directeur Sebastiaan van der Meer vertelt in een interview met Gabi Ouwerkerk over de mogelijkheden van de innovatieve Sendo Liner.
Schip zet koers naar de toekomst
De binnenvaart zit de familie Van der Meer in het bloed. Broers Sebastiaan en Dominic zijn zeker de vijfde generatie die in de sector werkzaam zijn. En om het ook aantrekkelijk te houden voor nieuwe generaties lanceerden ze recent een toekomstbestendig binnenvaartschip.
Maximaal laadvermogen, minimale weerstand
Het ontwerp van de Sendo Liner zorgt voor een maximaal laadvermogen en minimale weerstand. "Hierdoor is een brandstofbesparing van 30% te halen en 40% minder CO2-uitstoot", vertelt directeur Sebastiaan van der Meer. "Het schip vaart met één vrachtwagenmotor van Groningen naar Rotterdam en terug."
Ook is het mogelijk tot drie uur lang helemaal emissieloos te varen dankzij het geïnstalleerde accupakket. "Het schip is bovendien geheel geëlektrificeerd en modulair gebouwd, waardoor het mogelijk is in de toekomst nieuwe energiedragers toe te passen, zoals waterstof of compleet varen op batterijen."
Compleet nieuw soort schip
Sebastiaan en Dominic zette in 2009 het bestaande familiebedrijf voort als Sendo Shipping. In 2015 voegden ze het samen met het bedrijf van Edwin Groen, de man van hun nichtje. De broers bouwde een jaar eerder het eerste schip om naar hybride. "Uit die ervaring kwam het idee voor een compleet nieuw soort schip", aldus Sebastiaan.
Doop
Het ontwerp hebben ze zelf begeleid om het in Roemenië te laten bouwen. Afgelopen februari vond de doop van het schip plaats. "We hebben er nu één in de vaart, maar daar komen er eind augustus twee bij. "Die zijn een maatje groter."
Sendo Shipping verkoopt de schepen niet, maar anderen mogen wel met het ontwerp aan de slag. "De binnenvaart is een behoudende markt, maar de sector moet verduurzamen. Hoe schoner, hoe beter."
Bron: De Financiële Telegraaf | DFT | Gabi Ouwerkerk