Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 Nieuws

Felyx verovert Brussel met 614 e-scooters

Scooterdeeldienst Felyx gaat de grens over. De startup van Quinten Selhorst en Maarten Poot landt in een klap met 614 e-scooters in Brussel.

Brussel werd op deelscootergebied tot nu toe bediend door Scooty, maar die startup liet zich vorig jaar na tegenvallende groei overnemen door Europcar. Het Nederlandse Felyx pakt het groter aan. Om een goede dekking te bieden in de Belgische hoofdstad bestelde het bedrijf van Quinten Selhorst en Maarten Poot onlangs 614 elektrische scooters.

Investeerders

Voor die forse bestelling deed Felyx een beroep op een aantal investeerders (het bedrijf haalde eerder al 4,1 miljoen euro op). Die geldschieters legden “een aantal miljoen euro” neer om het bedrijf in Brussel te laten landen, met ook een lokaal kantoor, vertelt Selhorst aan Sprout. Met de ‘Brusselse’ bestelling (bij het Chinese scootermerk NIU) verdubbelt Felyx zijn vloot naar ongeveer 1200 elektrische deelscooters. Felyx was al actief in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

De Brusselse Felyx-scooters gaan verwachting halverwege deze maand de weg op. Om alles lokaal goed aan te kunnen sturen, installeert de startup in Brussel een team van 10 mensen, ook voor het onderhoud en het verwisselen van de batterijen.

Business case

Tot nu toe maakten “enkele tienduizenden” gebruikers minimaal 1 (betaalde) rit met een Felyx-scooter. Over de omzet wil Selhorst vanuit concurrentiegevoeligheid nog niks zeggen, maar de onderliggende cijfers zijn volgens hem goed. “We kunnen alleen grote bedragen financiering ophalen op het moment dat onze onderliggende drivers genoeg vertrouwen geven. We hebben goede cijfers en kunnen die onderbouwen.” 

De eerste internationale stap voelt ook spannend, zegt Selhorst, omdat het er in Brussel net anders aan toe gaat dan in Nederland. “Van Amsterdam naar Rotterdam was iets meer copy-paste. Wat het anders maakt is enerzijds omdat het simpelweg op grotere afstand is, en een markt waar je minder bekend mee bent. De wetten en regels en de manier van zaken doen zijn toch weer net iets anders dan in Nederland. Een voorbeeld is dat je met onze onderhoudspartijen in Brussel veel meer een relatie moet opbouwen voordat je zaken met elkaar kunt doen en dat samenwerkingen over het algemeen gericht zijn op langere termijnen.”

“Ten tweede, omdat we in Brussel alles op veel grotere schaal doen, heb je ter plekke ook meer schaal nodig, bijvoorbeeld de locatie waar we batterijen verwisselen. En je hebt in een stad als Brussel een meer internationaal team nodig.” 

Dekking

Net als in Amsterdam bestrijkt Felyx niet direct het totale gemeenteoppervlak, maar laat het een formule los op het meest centrale, drukke gedeelte van de stad. “We analyseren op voorhand een gebied waarvan wij denken dat het een goed servicegebied is. Op basis van de hoeveelheid vierkante meters binnen dat gebied hebben we een formule om een aantal scooters te kunnen bieden voor een goede dekking. Dat kunnen we nu met redelijke nauwkeurigheid voorspellen.”

Brussel stond volgens Selhorst meer open voor het deelconcept dan de gemiddelde Nederlandse stad. “Ze waren heel proactief. Al voordat we een vergunning hadden, lag er een getekende letter of intent waarin stond dat ze graag wilden dat we zouden komen.” (Met die welkomstbrief kon Felyx vervolgens naar zijn investeerders om geld op te halen voor een nieuwe scootervloot).

Betere app

Het is voor het eerst dat Felyx zich in een stad waagt waar al een scooterdeler aanwezig is. “Het wordt interessant om te kijken hoe dat werkt”, reageert Selhorst. “We zien dat markt nog zo untapped is dat er zeker ruimte is voor een tweede speler. Daarnaast zijn we in staat gebleken om een zeer goede customer service te bieden. We hebben een app met meer functionaliteiten, zoals een radar waarop je kan zien waar je een scooter kunt verwachten als je er niet direct een kan vinden. En we hebben een betere dichtheid.”

Steden staan wat hem betreft pas aan het begin van een overgang naar micromobiliteit, waaronder ook elektrische deelfietsen en -steps. “Ik geloof dat daar nog ongelofelijk veel potentie zit.”

KVK Innovatie Top 100

Snel en schoon van A naar B. Met dit mobiliteitsconcept, waarbij gebruikers d.m.v. een app een slimme e-scooter kunnen huren, veroverde Felyx in 2018 een notering in de KVK Innovatie Top 100.

Bron: Sprout

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact