Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 Inschrijven

Ondernemen kan je niet alleen

Alles plakt aan XPLCT Studios

Ondernemen kan je niet alleen. Daar is modeontwerper Shaquille Gunther van overtuigd. Voor zijn kledingmerk XPLCT zoekt hij daarom altijd samenwerking met anderen, van marketingbureaus en duurzaamheidsexperts tot artiesten en influencers. Een strategie die loont: met de ‘gumshoe’, een hippe sneaker gemaakt van gerecycled kauwgum, veroverde XPLCT een plaats in de KVK Innovatie Top 100. KVK Adviseur Herlinda Blokker ging op bezoek bij Shaquille Gunther van XPLCT Studios.

Een eigen bedrijf

De Amsterdamse Shaquille Gunther (1995) wilde van jongs af al een eigen bedrijf. Zijn vader handelde in damesmode, zelf koos hij voor herenkleding. Geïnspireerd door grote merken zoals Gucci besloot hij zijn eigen kledinglijn te ontwerpen. “Ik wilde die wel een twist geven om hem uniek te maken.” Zo ontstond het idee voor XPLCT: modieuze kleding – ‘high fashion’- tegen een redelijke prijs. “Ik begreep niet waarom kleding van hoogwaardige kwaliteit zo duur moest zijn.”

Groeispurt

Na een studiejaar International Business in Amerika schreef Gunther zijn bedrijf XPLCT in bij KVK. “Al gauw merkte ik dat het best lastig is om alles in je eentje te doen. Ik ontwerp zelf, maar het grafisch uitwerken is niet mijn ding. Vrienden van me zeiden: ‘Ga eens praten met ontwerper Garezi Septara. Hij kan goed tekenen en heeft ook een eigen bedrijf.’”

Van het een kwam het ander. “Ik hielp hem met produceren, hij mij met het uitwerken van graphic designs.” Ze besloten samen verder te gaan en dat bleek een goede stap. “In 5 jaar groeiden we van 23 naar 60 winkels in 5 verschillende landen."

Het spelletje

Voor de groei van een kledingmerk is de opbouw van een goed netwerk belangrijk, zegt Gunther. “Een spannende business.” Bij het benaderen van nieuwe contacten vormen voor hem een duidelijke visie en strategie de basis. “Ik vind het belangrijk dat winkels potentie hebben. Winkels moeten online goed zichtbaar zijn en het spelletje begrijpen.”

Het spelletje, dat is volgens Gunther de mix van merk, mens en media. “Merken in de winkel moeten elkaar versterken. Ons merk moet daarbij passen. Dat geldt ook voor de mensen die het verkopen. Ze moeten heel veel met social media bezig zijn, zodat ze een vaste community opbouwen. Winkels die dat voor elkaar hebben, groeien enorm.”

Rond de 100 winkels voldeden aan het beeld dat Gunther voor ogen had. “Ik heb ze allemaal gebeld of bezocht. Nu we bekender zijn, benaderen veel winkels ons om onze collectie in te kopen.” Het is Gunthers grote droom om met zijn kleding in de Bijenkorf te liggen. “Ik kwam daar als kind al. Zij gaan echt met hun tijd mee. Het zou een mijlpaal voor me zijn om daar te liggen.”

Fotomuur

Behalve een goed netwerk van verkopers zijn influencers belangrijk voor groei. Zeker voor de jongerenmarkt waar Gunther zich op richt. “Veel jongeren kijken naar de kleding van hun idolen. Ze willen zich met hen identificeren. Ik ben verbonden met de muziekwereld en ken artiesten als Ali B, Lil Kleine en Dave Roelvink. Zij vinden onze kleding mooi en dragen die ook. Voor onze markt is dat heel belangrijk.

In zijn bedrijfspand heeft Gunther een ‘wall of fame’: foto’s van hem samen met bekende artiesten die zijn kleding dragen. Deze foto’s zijn ook te zien op het Instagramaccount van XPLCT. “Ook wij moeten ons online profileren. We zijn veel bezig met social media, zodat we een vaste klantenkring opbouwen, een achterban. Op Instagram hebben we inmiddels 12.000 volgers.”

Voor foto’s van de nieuwe collectie reisde Gunther af naar IJsland. “Rondrijdend in een jeep vonden we een aantal toffe locaties  Dat was een geweldige ervaring. Een vriend, een influencer met veel volgers, fungeerde als model. Een fotograaf die  zijn studio heeft in ons bedrijfspand, deed de fotoshoot.”

Amsterdams kauwgum

Niet alleen artiesten weet Gunther aan zich te binden. Ook met Publicis One, een gerenommeerd marketingbureau, heeft hij goed contact. “Voor de ontwikkeling van de gumshoe wilden ze graag samenwerken met een jong en flexibel bedrijf dat de markt van sneakers goed aanvoelt.”

In Nederland belandt jaarlijks zo’n 1,5 miljoen kilo uitgespuugde kauwgum op straat. Voor de gemeentes een probleem, want de kauwgum heeft minimaal 20 jaar nodig om te vergaan. Maar Publicis One zag het als een uitdaging. Dit bedrijf kwam op het idee sneakers te maken met zolen van gebruikt kauwgum.

“We schakelden daarvoor Gumtec in, een Engels bedrijf dat kauwgum recyclet. Zij vormden de in Amsterdam ingezamelde kauwgum om tot kleine balletjes. Dat smolten we om, samen met het rubber dat je normaal gebruikt voor een zool.” Het was een leuk moment toen de eerste zool uit de mal kwam, vertelt Gunther. “Nadat die opgedroogd was, rook de zool echt naar kauwgum.

Een Amsterdams tintje maakt de schoen helemaal af. “De upper (bovenkant, red.) is in 2 variaties: roze en zwart met rood. De kleur van bubble gum en de kleuren van Amsterdam. Voor de zool hebben we de kaart van Amsterdam als ontwerp gebruikt.” Er zijn inmiddels zogenaamde ‘gum droppoints’ bij scholen, speciale bakken waar scholieren hun uitgekauwde kauwgum in kunnen gooien. “Op die manier maak je de jeugd ervan bewust dat ze de kauwgum niet op straat moeten gooien,” zegt Gunther. Het Amsterdamse bedrijf Gum buddy haalt de bakjes op en levert de kauwgum aan bij Gum Tec. Die levert de gerecyclede kauwgum weer aan bij de producent van de schoenen in Portugal.

Hype je merk

De eerste beperkte oplage van de gumshoe - 600 exemplaren - is inmiddels uitverkocht. “We willen liever exclusief zijn dan voor de massa produceren. Ook daarmee kun je groeien. Kijk maar naar merken als Yeezy en Digi. Die werken met zogenaamde drops (kleine oplages, red.). Als het op is, is het op. Dan is het wachten op de nieuwe collectie. Er is veel vraag en weinig aanbod.”

Volgens Gunther is het de grootste uitdaging om het merk gewild te maken en de juiste balans te vinden tussen vraag en aanbod. “We willen veel vraag creëren door een product stap voor stap te hypen. Het moet geen hype zijn die voorbij is als een eendagsvlieg.  Daarvoor werken we samen met bepaalde artiesten. De eerste gumshoe gaf ik aan Lil Kleine. Daardoor ging het ook extra hard in de webshop.”

Ook voor de opvolger van de Amsterdamse gumshoe - die in november uitkomt - wil Gunther een gevoel van schaarste creeëren. Wel werkt XPLCT deze keer met een systeem van vooraf bestellen, waarbij afnemers korting krijgen als ze al in de voorverkoop bestellen. Pas als de bestellingen bekend zijn, start de productie, die maximaal 10 to 20 % meer zal zijn dan de bestellingen. Zo is hij zeker van afname, maar hij moet evengoed alles zelf voorfinancieren. “Eerst 30 tot 40% aanbetalen en als de productie klaar is, betalen we het restant. Loopt de verkoop via winkels, dan heb je te maken met een betalingstermijn. Al met al ben je 4 maanden je geld kwijt.” Op de schoenzool is deze keer geen kaart van een stad te vinden. 'Het is best prijzig om zo’n unieke mal te maken.”

Stap voor stap verduurzamen

XPLCT wil vooral mooie dingen maken, maar ook werken aan een betere wereld. “Voor de volgende collectie gumshoes willen we voor de upper leer gebruiken dat gemaakt is van appels . De binnenkant van de schoen, die zacht is, willen we van paddenstoelen maken. We willen naar een volledig duurzame schoen. Ook voor onze kleding gaan we materialen gebruiken die beter zijn voor de natuur.”

Volgens Gunther is het een enorme klus om uit te zoeken waar je al die materialen vandaan haalt. Ook daar bewijst marketingbureau Publicis One een waardevolle partner te zijn. “Ze denken mee over het concept en brachten ons in contact met Fashion for Good. Dit bedrijf vindt innovatieve en milieuvriendelijke manieren om kleding en schoenen te produceren. Merken die willen werken aan hun eco-doelstellingen, kunnen zich aan hen verbinden.“ Een ander heikel punt is de prijs. “We verduurzamen in stapjes om het betaalbaar te houden. Maar eigenlijk zouden de grote modeconcerns het voortouw moeten nemen. Zij hebben de macht.”

Het streven naar een duurzame schoen leidde niet alleen tot een plek in de KVK Top 100 voor innovatieve bedrijven. Ook nodigde het Nederlandse Consulaat in Milaan XPLCT uit voor een grote beurs. Het consulaat kwam met hen in contact via Publicis One en zocht Nederlandse merken die milieuvriendelijk bezig zijn om hen een kans te geven zichzelf internationaal te laten zien.

“We stonden op het duurzame deel tussen gelijkgezinde bedrijven, zoals een bedrijf dat schoenen maakt van petflessen.” Milaan leverde Gunther behalve inspiratie ook een Spaanse winkel als distributiepunt op. “Ik blijf het zeggen: je kan het niet allemaal in je eentje doen.”

Bron: KVK | Herlinda Blokker

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact