Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 Inschrijven

Onbeperkt toegang tot studieboeken

BUKU op noordz

BUKU wordt ook wel de Spotify van de studieboeken genoemd. Voor een vast bedrag per maand hebben klanten van de organisatie onbeperkt toegang tot alle studieboeken van alle aangesloten uitgevers.

Winnaar publieksprijs KVK Innovatie Top 100

Het Groningse bedrijf won op 25 september 2019 de publieksprijs van de KVK Innovatie Top 100. Met 615 stemmen liet BUKU onder meer Kromkommer, Talent voor Transitie en Windplanner achter zich. Mede-oprichter en CEO Jeff van der Laan van BUKU in een interview op noordz.nl:

Blij met de publieksprijsprijs?

“Ja, dat is super, natuurlijk. En we wilden ook graag een beetje reuring, want we staan op het punt om BUKU naar een aantal Afrikaanse landen te brengen. We beginnen in januari in Namibië en in september in Kenia. Dus dan is het super dat je even in de picture komt te staan.”

Waarom ga je naar Afrika met Buku?

“We zitten al in Suriname, en dat gaat erg goed. Ze werken daar nu voor een betaalbare prijs met het nieuwste en beste materiaal van gerenommeerde uitgevers. Dat willen we nu ook in Afrikaanse landen gaan doen, waar fysieke studieboeken simpelweg onbetaalbaar zijn voor de meeste studenten. Daarin werken we onder andere samen met Pearson, de grootste uitgever ter wereld. In landen zoals Suriname en Namibië willen een groot aantal belangrijke uitgevers meedoen. In Nederland is dat radicaal anders. We brengen een geheel nieuw verdienmodel, wat nog niet alle uitgevers zien zitten. Dus die groei gaat hier langzamer.”

Waarom denk je dat mensen op BUKU stemmen? Kromkommer werd tweede en dat is ook een heel mooi initiatief.

“Ik denk dat dat komt door de educatieve impact. En ik denk ook dat veel Surinamers op ons hebben gestemd. Maar altijd als we ergens komen, reageren de mensen heel positief op ons verhaal.”

Is BUKU niet ook een oplossing voor een heel herkenbaar probleem? Namelijk dat je als student allemaal boeken koopt waarvan je nog niet de helft gebruikt?

“Dat is precies hoe het idee is ontstaan. Dat je aan het begin van het jaar twaalf boeken koopt en maar de helft gebruikt. Toen keken we naar andere media als Netflix en Spotify, waarin met abonnementen werd gewerkt. Toen dachten we: waarom kan dat niet ook met studieboeken? En misschien is dat juist wel het belangrijkste, dat die boeken flexibel toegankelijk zijn. En zo zijn we vier jaar geleden begonnen.”

Had je niet liever de vakjuryprijs gewonnen?

“Nou, toen ik dat initiatief van PHYSEE zag, dacht ik wel: zo, dat is wel aardig ziek, dat is echt een hele mooie innovatie. Maar volgend jaar gaan wij ook voor de vakjuryprijs, als we in ieder geval één Afrikaanse markt hebben veroverd.”

Bron: noordz
Foto: BUKU

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact