OOG.VOOR.LEZEN, 37e plaats MKB Innovatie Top 100 2013
Taboe doorbreken over leesvaardigheid
Laaggeletterdheid betekent dat mensen moeite hebben met lezen. Leesvaardigheden objectief in beeld brengen en zo het taboe doorbreken over hoe mensen lezen dat is de missie van OOG.VOOR.LEZEN. Het bedrijf ontwikkelde de hard- en software voor een apparaat dat oogbewegingen (eye-tracking) vastlegd. Op deze wijze worden leesvaardigheden objectief in kaart gebracht.
Inzichtelijk door film
Een cliënt leest een tekst op een scherm en de hard-en software legt de oogbewegingen (fixaties) vast. Via een filmpje kan daarna aan de lezer getoond worden hoe zij/hij leest. Het filmpje toont bijvoorbeeld aandachtsbollen op de woorden die meer tijd vergden tijdens het lezen.
Diagnosemiddel
Op basis van een standaardverdeling worden vervolgens conclusies getrokken over het feitelijk technisch leesniveau en of iemand dyslectisch is. Door middel van vragen over de tekst wordt het begrijpend leesniveau bepaald. Iemand kan bijvoorbeeld heel goed technisch lezen maar begrijpt niet wat hij leest. De test wordt ingezet als diagnosemiddel om zo een nul-meting te doen. Na een gerichte training kan de test opnieuw afgenomen worden om vast te stellen of de leerdoelen zijn gerealiseerd.
Scholieren en bedrijfspersoneel
Een doelgroep zijn (basisschool)scholieren om op deze wijze in een vroeg stadium leesachterstanden en (risico op) dyslexie vast te stellen. Maar ook aan de leesvaardigheden van bedrijfspersoneel worden steeds hoger eisen gesteld; de werkomgeving digitaliseert en veiligheidsinstructies worden steeds belangrijker.