Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 Inschrijven

Minitree, 64e plaats MKB Innovatie Top 100 2011

Appelboom die niet groot wordt

De appelboom van boomkwekerij Henri Fleuren is klein en rank en is hierdoor uitermate geschikt is voor bijvoorbeeld het maken van een haag. De boom is ook geschikt in kleine buitenruimtes waar mensen toch een appelboom willen hebben die gedurende de seizoenen appels voortbrengt. De boom is online te koop.

Makkelijk in onderhoud

De boom groeit heel langzaam, levert mooie vruchten op en is bijzonder gemakkelijk in onderhoud. Hij is van nature resistent tegen de meeste ziektes die fruitbomen kunnen treffen.

Ontwikkeling van nieuwe boomvormen

Boomkwekerij Fleuren uit Baarlo is met 2,5 miljoen appel-, peer- en kersenbomen per jaar de grootste vruchtboomkwekerij van Nederland. Van oudsher loopt het bedrijf voorop in de ontwikkeling van nieuwe boomvormen, plantsystemen en smaakoptimalisatie. Een nieuwe marketingstrategie brengt de wensen van de eindklant beter in beeld. De jongste telg op innovatiegebied: de MiniTree, een appelboompje voor in de tuin of op het balkon.

Internationaal

Han en Corine Fleuren vormen de derde generatie eigenaren van Boomkwekerij Henri Fleuren, genoemd naar de oprichter die in 1922 met één hectare begon. Het Limburgse bedrijf omvat tegenwoordig honderd hectare. De fruitbomen worden naar diverse werelddelen geëxporteerd. Innovatie was altijd een kernkwaliteit van het bedrijf. Zo ontwikkelde Fleuren de afgelopen decennia de 'knipboom' en de 3K-boom.

Focus op smaakbeleving

Fleuren nam in 2008 deel aan een innovatieproject van de Universiteit Maastricht, gericht op waardevermeerdering. Han Fleuren: 'Het principe is simpel. Om meer bomen te kunnen verkopen, moet je de consument verleiden meer appels te eten.' Maar zoveel consumenten, zoveel smaken, weten ze ook in Baarlo. Fleuren: 'Inmiddels testen de Nederlandse veilingen meer op smaak. Dit is een grote stap voorwaarts.' Coöperatie Inova Fruit vroeg Boomkwekerij Fleuren mee te helpen bij het zoeken naar de lekkerste rassen van Europa. Na uitgebreide smaaktesten werden de Rubens, Wellant en Junami uitverkoren.

MiniTree

Han Fleuren: 'Het verkopen van een appel verschilt niet veel van het verkopen van een auto of kleding. Het begint bij een duidelijke segmentatie van je doelgroep. Inmiddels weten we welke soort appel bij welke consument in de smaak valt.'De nieuwste ontwikkeling van het kwekerijbedrijf is de MiniTree. 'Een echt nicheproduct, waarmee we onszelf een nieuwe plaats in de keten hebben gegeven. We verkopen ook rechtstreeks aan de consument.' De MiniTree, vooral in trek als (relatie)geschenk, krijgt zowel in de lokale als landelijke media veel aandacht. Een zoekopdracht op Google levert al meer dan 14 miljoen resultaten op. En trendwatcher Richard Lamb noemde het miniatuurboompje zelfs de trend van 2011.

Minitree

Baarlo

Facebook Twitter 

Website

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact