Liquidseal wil de houdbaarheid van bederfelijke landbouwproducten verbeteren
Liquidseal op Innovation Expo 2018
In 2016 behaalde Liquidseal met een innovatief filmlaagje dat er voor zorgt dat rozen langer vers blijven de vierde plaats in de MKB Innovatie Top 100. Deze liquidseal is niet alleen geschikt om de houdbaarheid van rozen te verbeteren maar ook om de levensduur van agrarische producten op een mens- en milieuvriendelijke manier te verlengen. In oktober 2018 was het bedrijf op de Innovation Expo te vinden. CEO Victor Monster vertelt het verhaal van zijn bedrijf en innovatie.
Minder verspilling, minder chemicaliën, lekkerder fruit
Hoe verbeter je de houdbaarheid van bederfelijke landbouwproducten op een innovatieve, duurzame en kosteneffectieve manier? Liquidseal kwam met een oplossing “De wereldbevolking groeit. In 2050 zijn er waarschijnlijk tien miljard mensen. De hoeveelheid vruchtbare grond groeit niet met diezelfde snelheid. Daarom moeten we de grond die we hebben zo efficiënt mogelijk gebruiken. Dat betekent ook dat we beter moeten transporteren: in sommige landen bereikt wel dertig of veertig procent van wat geproduceerd wordt niet de consument.”
Liquidseal
Monster kwam met een oplossing: Liquidseal, een ultradunne verpakking waardoor bederfelijke producten zoals snijbloemen en tropisch fruit langer houdbaar zijn. “We zijn het bedrijf in 2005 begonnen met vier mannen die in dezelfde straat in Oegstgeest woonden.” Vlakbij de bollenstreek was het voor Monster en zijn buurmannen logisch om te beginnen met bloembollen. Niet veel later volgden rozen. “En sinds een jaar is Liquidseal ook geschikt voor fruit. Veel producten moeten worden weggegooid omdat het rijpingsproces intreedt. Wij kunnen dat vertragen en zo de houdbaarheid verlengen. Bij testen waar normaal dertig procent van het fruit uitvalt, is dat bij ons slechts vijf procent.”
Minder afval, meer smaak
Liquidseal is afwasbaar en niet schadelijk wanneer je het binnenkrijgt, maar wordt tot nu toe alleen nog gebruikt voor tropisch fruit waarvan je de schil niet eet. Je gooit het beschermende laagje dan weg met de schil van de avocado, mango of papaya. Laat dat nou net allemaal fruit zijn dat van ver moet komen. “We willen allemaal het hele jaar door mango’s eten, dus die komen het jaar rond uit allerlei verschillende delen van de wereld in dezelfde supermarkt terecht. Bij dat transport gaat veel fruit verloren, bijvoorbeeld omdat het beurs wordt of overrijp. Daarom zie je ook dat fruit heel vroeg wordt geoogst, zodat het in ieder geval die transportfase overleeft. Dan moet het in Nederland nog narijpen. Doordat wij met Liquidseal het fruit extra beschermen, krijg je minder uitval in de leveringsketen. Zo is er minder afval en kunnen wij in Nederland rijper en smaakvoller fruit eten.”
Chemie beperken
Aan Liquidseal kunnen gewasbeschermingsmiddelen worden toegevoegd. Door middel van een slow release systeem worden die middelen beetje bij beetje afgegeven, waardoor met een lagere dosering kan worden gewerkt. Er zijn dus minder chemicaliën nodig dan gangbaar is. Veel retailers hebben als credo ‘geen gebruik van chemie’. Dat is een mooi streven, maar chemie wordt ook gebruikt om landbouw productiever te maken. Als je roept ‘alle chemie de wereld uit’, dan moet je eigenlijk ook zeggen dat een derde van de wereldbevolking de wereld uit moet. Want die kunnen we dan niet meer voeden. Je kunt de hoeveelheid chemie ook beperken. Bij leliebollen hebben we met Liquidseal het gebruik van chemicaliën bijvoorbeeld al met tachtig procent weten terug te dringen.”
Innovation Expo
Minder verspilling, lekkerder fruit en minder chemicaliën. Dat klinkt goed, maar Monster legt uit: “Ons idee is soms lastig aan de man te brengen, want ‘een laagje op mijn fruit, wil ik dat wel?’. Maar dat laagje is biologisch afbreekbaar en composteerbaar, en wordt al vriendelijker als je weet dat het een positief effect heeft op het efficiënt inzetten van vruchtbare grond en daarmee het voedselprobleem op een positieve manier beïnvloedt.” Daarom wilde Liquidseal ook op de Innovation Expo staan. “We hopen dat grote partijen ons concept omarmen en daarmee een positieve bijdrage leveren aan het milieu. Zeker voor de fruitindustrie geldt dat het een maatschappelijk belang dient en een bijzonder internationaal karakter heeft. We zijn trots om dat als Nederlands bedrijf te laten zien op de Innovation Expo.”
Bron: Innovatie-estafette