Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 Inschrijven

Jask Nederland, 98e plaats MKB Innovatie Top 100 2013

Botsingen met bruggen voorkomen

Alleen in 2012 zij er al 51 meldingen gemaakt vanbinnenvaart schepen die met het stuurhuis een brug hebben geraakt. Met alle gevolgen van dien. Door de jaren heen zijn er bemanningsleden overleden of voor de rest van het leven gehandicapt geraakt.

De Bridgescout wordt boven op het stuurhuis van een schip geplaatst. Het is een hulpmiddel om botsingen met bruggen te voorkomen. Door variatie in waterstanden en het slecht of moeilijk kunnen inschatten van de vrije doorvaarthoogte komt het regelmatig voor dat met het stuurhuis tegen de rand van een brug wordt aangevaren. Door bestaande technologieën te combineren en slim toe te passen is dit te voorkomen door de Bridgescout te gebruiken. Dit instrument meet d.m.v. een onzichtbare laserstraal vanaf 500 meter de afstand tot een vaststaand object. In een digitaal scherm is af te lezen dat de Bridgescout een vaststaand object gedetecteerd heeft.

Golfbewegingen en windinvloeden hebben geen invloed op de meting. Om dit te realiseren wordt er gebruik gemaakt van hoogwaardige technologie, snelle servo's en zeer accurate sensoren met de daarbij behorende reken- en besturingseenheid.

De innovatie komt het beste tot zijn recht bij vaartuigen die voorzien zijn van een beweegbaar stuurhuis.

Jask Nederland

Papendrecht

 

Stuurhuis na een aanvaring met een brug

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact