Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 Inschrijven

Duurzaam innoveren zonder compromis

Slimme ramen

Een slim raam dat zonlicht omzet in energie. Met deze aansprekende vinding overtuigde het Delftse PHYSEE de jury van de KVK Innovatie Top 100. PHYSEE won met SmartSkin en is daarmee een jaar lang de innovatiekampioen van het Nederlandse MKB. Hun innovatie maakt gebouwen met slimme technologie energiebesparender en comfortabeler voor de gebruiker. KVK sprak met medeoprichter Willem Kesteloo over zijn dromen, duurzame technologie en het belang van een divers team.

Willem Kesteloo, mede-eigenaar van PHYSEE merkt nu al effect van de titel ‘meest innovatieve mkb’er’. “De exposure via KVK heeft enorme impact. Mijn compagnon Ferdinand Grapperhaus jr. was die zondag meteen al bij WNL Op Zondag. Maandag mochten wij met een ferme gongslag de AEX-beurs openen en dinsdag was ik zelf in De Ondernemer op New Business Radio. Dit werkt beter dan zelf reclame maken. Het roept direct reacties op uit ons netwerk, ook van potentiële klanten.”

Sterke missie

Een sterke missie kenmerkt veel voormalige winnaars van de KVK Innovatie Top 100. Ook PHYSEE heeft er een die in alles doorklinkt: Duurzaam innoveren zonder compromis. Kesteloo en Grapperhaus zagen al tijdens hun studie Natuurkunde aan de TU Delft dat er kansen lagen in het verduurzamen van gebouwen. Maar hoe maak je hier een zakelijk succes van? “Ferdinand en ik keken tijdens stages in de keuken van grote bedrijven. Onze conclusie: om onze missie echt waar te maken is een eigen onderneming de snelste route.” In 2014 begon hun ondernemersavontuur met PHYSEE. Doel: de gebouwde omgeving energieneutraal maken.

SmartSkin

De meeste gebouwen blinken niet uit in energiebesparing. Ze zijn verantwoordelijk voor 40% van ons wereldwijde energieverbruik. Dat is logisch als je bedenkt dat we voor 90% van onze tijd binnen leven en werken. Gevels van gebouwen bestaan daarnaast uit steeds meer glas. Juist door het glas gaat te veel warmte naar binnen of naar buiten. Gevolg: energieverlies en een oncomfortabel binnenklimaat.

SmartSkin, de innovatieve oplossing van PHYSEE, grijpt in op deze zwakke plek van een gevel. Kesteloo legt het als volgt uit: “Onze PowerWindow, als hart van onze SmartSkin oplossing, werkt bijna als de huid van een mens. Het slimme raam voelt bijvoorbeeld dat de zon schijnt en weet door eerder verzamelde data dat het daardoor te warm wordt in het gebouw. Het geeft een signaal aan het centrale systeem dat vervolgens bijvoorbeeld de zonwering en airco aanstuurt. Zo houd je het binnenklimaat constant.” Dit levert energiebesparing en meer comfort op.

Stroom opwekken

Maar de PowerWindow is niet alleen een sensor. “Gewone HR++ ramen houden 30% zonne-energie tegen. Dat is zonde! Onze ramen reflecteren zonne-energie naar de zijkanten van het raam en wekken daar stroom op. Momenteel ontwikkelen we een speciale coating voor onze ramen die deze omzetting nog efficiënter maakt. De opgewekte stroom kun je per raam of per verdieping opslaan of zelfs terug leveren aan het stroomnet.”

Medestrijders

PHYSEE is voorlopig de enige partij die stroomopwekkende ramen commercieel op de markt brengt. “Anderen die bezig zijn met duurzame technologie zien we niet als concurrent maar als medestrijder voor het goede doel. En onze technologie is open source en toegankelijk voor iedereen. We pluggen in op bestaande systemen in een gebouw en zien graag dat anderen hun producten op SmartSkin aansluiten,” vervolgt de jonge ondernemer.

Duurzame innovatie zonder compromis

Het was niet eenvoudig om SmartSkin op de markt te brengen. Je hebt te maken met de hele bouwketen: van architect, via raamproducent, tot gevelbouwer, en ook nog gebouweigenaar en overheid. Deze partijen nemen vaak weinig risico want een bouwproject moet 50 tot 100 jaar staan. “Elk deel van deze complexe keten kijkt anders naar nieuwe technologie. En je moet ze allemaal aan boord hebben om een stap te zetten.”

Wat hen hielp was continu hun missie ‘Duurzame innovatie zonder compromis’ voor ogen te houden. “Een consument stapt pas grootschalig over op een duurzaam alternatief als het lijkt op wat hij al kent. Onze PowerWindow moet dus 100% transparant zijn. Dus bijvoorbeeld geen draden in het raam, sensors op het raam, of verkleuring van het glas. Zo wil iedereen in de keten zonder compromis met een duurzaam alternatief aan de slag. Het moet er mooi uitzien, het mag niet duurder zijn, het moet technisch goed zijn en ook eenvoudig te installeren. Zo kregen wij de hele keten mee.”

Toepassen

Er komt natuurlijk ook een dosis geluk en geduld bij kijken. Zo gaf een innovatieve ontwikkelaar PHYSEE in 2016 de kans om hun innovatie toe te passen in het hoofdgebouw van de Rabobank in Eindhoven. “In plaats van praten over de PowerWindow, konden we het nu echt laten zien. Aan potentiële klanten bijvoorbeeld. In 2016 wonnen we ook de Green Challenge van Goede Doelen Loterijen. Deze wedstrijd voor duurzame startups leverde niet alleen een half miljoen euro op, maar ook een betaald project voor het nieuwe hoofdkantoor van Goede Doelen Loterijen.” Een lange adem is vereist: anderhalf jaar later werden de PowerWindows van PHYSEE daadwerkelijk daar geïnstalleerd.

Grote dromen

PHYSEE heeft nu een team van ongeveer 40 PHYSEEonairs en zet de eerste stappen naar het buitenland. De ambitie voor 2025 is 400 medewerkers en wereldwijd actief zijn met SmartSkin in duurzame nieuwbouw en renovatie. “In de bouw is het tegenwoordig logisch dat je HR++ isolatieglas gebruikt en geen enkelglas meer. Zo willen wij graag bereiken dat ramen die stroom en data opwekken de logische keuze wordt. SmartSkin als dé standaard voor ramen. Zo dragen wij er aan bij de hele gebouwde omgeving energieneutraal te maken.”

De drive van PHYSEE zit in het blijven ontwikkelen en innoveren. “SmartSkin koppelen aan zo veel mogelijk systemen bijvoorbeeld. Denk aan slimme verlichting in gebouwen. Of onze PowerWindow technologie toepassen in kassen, woningen en zelfs auto’s,” vertelt Kesteloo. “We zitten dus vol plannen en ik vind het elk jaar weer spannend of het ons lukt. Wat mij helpt is ons motto ‘Dream big, act now’ voor ogen houden. Grote dromen zijn prima maar houd het realistisch voor jezelf en je team. Vertaal het naar kleine stappen die je per week, maand, kwartaal of jaar kunt zetten. En stel bij als het niet haalbaar blijkt.”

Stevige financiering

Voor de ambitieuze groei van PHYSEE is ook stevige financiering nodig. “We denken altijd goed na over de financiering per fase van ons bedrijf,” stelt Kesteloo. PHYSEE kreeg als spin-off van de TU Delft een financiering van hen in het allereerste begin. Als startup deden ze mee aan veel pitch competities. Bij de ontwikkeling van een prototype PowerWindow hielp vooral de WBSO en de Vroegefasefinanciering van RVO. “Daar zijn we erg dankbaar voor. Het bracht de eerste versnelling in onze groei.”

Naast het prijzengeld van de Green Challenge kreeg PHYSEE in 2018 een lening van 1,5 miljoen euro van een groep ondernemers en vastgoedpartijen. En via RVO nog 1,9 miljoen euro vanuit Horizon 2020 om hun innovatie door te ontwikkelen voor de internationale markt.

Geheim wapen

De 40 medewerkers van PHYSEE komen uit 10 verschillende landen en meer dan een derde van het team is vrouw. “Diversiteit is ons geheime wapen. Ferdinand en ik zijn allebei als techneut begonnen. We zijn even oud en komen uit dezelfde omgeving. We gingen bewust op zoek naar mensen die goed zijn in dingen die wij juist niet kunnen. Dan kom je al snel uit bij verschillende achtergronden en disciplines.”

Goede mensen vinden voor het snel groeiende bedrijf is moeilijk. “Wij vinden de beste mensen door ze aan te spreken op onze gedeelde visie over een energie neutrale gebouwde omgeving. Ons diverse team is van enorm toegevoegde waarde. Zo helpt een collega die vloeiend Duits spreekt om door te dringen in de Duitse bouwwereld. Bij complexe vraagstukken krijgen we oplossingen vanuit heel verschillende achtergronden en culturen. En heel praktisch: elke donderdag bij de lunch hebben we collega’s die elkaar les geven in de Nederlandse of Spaanse taal,” vertelt Kesteloo.

Groeiambitie

De groeiambitie van 40 naar 400 medewerkers raakt ook de huidige bedrijfscultuur. “Het is niet in ons belang om elke medewerker angstvallig vast te houden. En het past ook niet bij de huidige tijdsgeest. Ik verlang van mijzelf en van onze medewerkers dat je blijft kijken naar hoe je waarde toevoegt in ons bedrijf. Onze bedrijfscultuur is dat je daar open over kunt praten en dat je elkaar daarbij helpt.”

Dat geldt ook voor beide oprichters. “Elke fase van ons bedrijf vraagt om andere kwaliteiten van ons als ondernemers. Als dat betekent dat iemand anders beter tot zijn recht komt in mijn rol dan maak ik daar plaats voor. Dan ga ik mij op een andere plek in het bedrijf inzetten. Het succes van PHYSEE is een combinatie van een gedeelde missie, slimme technologie en een divers team.”

Bron: KVK | Kelvin Klijnsma

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact