Accerion op de goede weg
Accerion in DFT
Super-ogen voor mobiele robots. Een robot helemaal zelfstandig laten bewegen. Dát is waar Accerion aan werkt. Zij ontwikkelden een speciale sensor waarmee mobiele robots zich kunnen positioneren zonder dat daarbij iets in de omgeving nodig is. Met dit innovatieve idee behaalde het bedrijf in 2017 een plaats in de MKB Innovatie Top 100."Ondersteund door robots kan de economische groei op peil blijven”, Willem-Jan Lamers, mede-eigenaar van Accerion in gesprek met Martijn Klerks van de Financiële Telegraaf (DFT).
Werkweken van twintig uur
Door de opkomst van robots kunnen mensen straks halve dagen gaan werken, daarvan is ondernemer Willem-Jan Lamers overtuigd. "De werkweken kunnen van veertig naar twintig uur, en in die tijd doen we leuker en ook uitdagender werk", zegt Lamers, samen met zijn compagnon Vincent Burg eigenaar van het Noord-Limburgse Accerion. "Ondersteund door robots kan bovendien de economische groei gewoon op peil blijven, dus ons salaris ook."
Automatisering logistieke sector
Lamers' bedrijf werkt zelf hard mee aan de automatisering van de logistieke sector: het bouwt sensoren die rijdende robots helpen hun positie te bepalen, zonder dat daar nog herkenningspunten op de muur of magneten of fysieke rails op de vloer voor nodig zijn. "Je kunt het vergelijken met het gps-systeem van je TomTom", legt Lamers uit. "Doe er nog een systeem bij dat een route kan berekenen en een systeem om obstakels te ontwijken, en je hebt een zelfstandig rijdende robot."
Heilige graal
"De heilige graal voor rijdende robots", noemt een Belgische professor Accerions product. Een auto in de buitenlucht kan immers eenvoudig contact maken met de satellieten van het gps-systeem, maar een karretje in een fabriekshal kan dat niet. Die moet het tot nu toe doen met objecten in zijn omgeving of externe herkenningspunten. Dat zet een rem op de flexibiliteit van het hele systeem.
Mobiele robot
Lamers laat in een testhal zien hoe zijn systeem die klippen omzeilt: op de grijze vloer zijn markeringstekens aangebracht om de mobiele robot met Accerions sensor in te regelen. Tijdens het rondjes rijden scant de wagen delen van het vloeroppervlak. "Daarop is elke plek uniek, net als een vingerafdruk. Zelfs als de wielen slippen of de kar uit koers getrokken wordt, kan hij zijn route vervolgen."
Tien miljoen regels software
De 'heilige graal' zelf wordt gemaakt in een kanariegeel bedrijfsverzamelgebouw in Venlo. Tussen de opgeruimde architecten en communicatiebureautjes valt Accerion op vanwege de enorme bende die het er is. Tussen de computers waarop gewerkt wordt aan tien miljoen regels software, bijna net zo veel als in een Android-telefoon, liggen dradenstrippers, een accuboor, "en ergens vast nog wel een soldeerbout", lacht Lamers. "Onze verhuurder is daar niet altijd even blij mee."
Dichtbij de Duitse logistieke sector
Accerion zit dus niet op de High Tech Campus in Eindhoven, het Nederlandse Silicon Valley, een slordige vijftig kilometer verderop. "Hier zitten we dichter bij de Duitse logistieke sector", legt Lamers uit. "Daarbij hebben we Limburgse financiering. Ik kom zelf uit Brabant, en het bedrijf is daar ook begonnen, dus het is inderdaad een beetje vreemd. We kregen in Eindhoven geen geld, wellicht ook omdat we in een te vroeg stadium van onze groei de aanvraag deden."
Groei
Het bedrijf groeit snel: de grens van tien medewerkers is in aantocht, en er staan nu nog twee vacatures open. De voertaal van het bedrijf is Engels, omdat een deel van het personeel geen Nederlands spreekt. Lamers beklaagt zich daar niet over, maar wel over het onderwijs op het gebied van ict. "Mijn jongste dochter gaat naar groep 2, en de oudste naar groep 4. Ik zou heel graag willen dat ze daar elementaire programmeerles krijgen, met blokjes en lijntjes. Het is een aanfluiting dat dat nog niet gebeurt."
Bron: DFT | Martijn Klerks