Naar KVK.nl
088 - 585 22 22 Inschrijven

3 Times Impact, 77e plaats MKB Innovatie Top 100 2018

Ingewikkelde samenleving

Veel mensen vinden de samenleving ingewikkeld, bijvoorbeeld mensen met een lichte verstandelijke beperking of laaggeletterden. Ze hebben vaak alledaagse vragen. Bijvoorbeeld over brieven. Of een OV-chipkaart. Veel dingen moeten bovendien online worden geregeld.  Zo kunnen kleine vragen leiden tot stress, vermijding van situaties en problemen. Grote problemen. Naar schatting 40% van alle risicolijstjes (criminaliteit, schuldhulpverlening, armoede en dakloosheid) wordt bevolkt door mensen met een lichte verstandelijke beperking. 

Een app voor mensen die af en toe hulp nodig hebben

VraagApp geeft antwoord op allerhande dagelijkse vragen. Bijvoorbeeld: ik wil gezond eten. Wat kan ik koken?" "Ik ben mijn OV-chipkaart kwijt. Wat moet ik doen?” Via algoritmen komt de vraag bij een vrijwilliger met kennis, tijd en zin. Via chat heeft de vragensteller snel antwoord.

VraagApp houdt kleine problemen klein en maakt mensen zelfstandig. Ze houden het gevoel dat ze het ZELF doen. Het mes snijdt aan vele kanten. Het biedt de mogelijkheid voor flexibel vrijwilligerswerk. VraagApp kan daarnaast voorkomen dat dure professionals ingezet moeten worden. De begeleider hoeft niet langer de praktische vragen te beantwoorden en krijgt zo tijd voor complexe vragen. Zorginstellingen en overheidsinstanties krijgen inzicht in welke zaken ingewikkeld worden gevonden door deze doelgroep.

Sociale impact

VraagApp is een half jaar geleden landelijk gelanceerd. De eerste 500 vragen zijn al gesteld. De toekomst ziet er veel belovend uit. VraagApp won al de Dutch Interactive Award. Doel is dat in 2020 100.000 Nederlanders VraagApp gebruiken om zelfstandiger te kunnen leven.

3 Times Impact

3 Times Impact logo Amsterdam

Twitter LinkedIn

Website 3 Times Impact

Website VraagApp

Vraag App op mobiel

 

Aanvullende informatie

Kennispartners

Enterprise Europe Network logo NL groeit logo RVO logo
088 - 585 22 22 Contact